Grywalizacje | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

Grywalizacje

Gamifikacja (grywalizacja, ang. gamification) to narzędzie służące budowaniu zaangażowania przez projektowanie nowych doświadczeń, które wzbudzają emocje i dają radość. Ma moc zmieniania „muszę” na „chcę”.

 

Emocje, frajda, strategiczne myślenie

Gamifikacja to relacje, emocje, radość, poczucie wspólnoty, wspieranie się, indywidualne podejście do każdego studenta. To brak tradycyjnych ocen. To nauczyciel, który zanurza się w inny świat i wraz ze swoimi studentami bierze udział w fascynującej przygodzie. To także bezpieczne środowisko dla podejmowania odważnych decyzji bez ryzyka poniesienia porażki, z której nie można się podnieść, to nabywanie umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami.

Gamifikacja to możliwość obrania własnej strategii uczenia się przez dobór narzędzi i form pracy, to wzięcie odpowiedzialności za własne decyzje. To możliwość wyboru, a nie przymus, to autonomia, którą dajemy studentowi w podejmowaniu decyzji dotyczących tego, kiedy, jak i na jakim poziomie chce się uczyć, poczucie kontrolowania sytuacji, sprawczości.

Mechanika i dynamika gry

Do zbudowania zgrywalizowanego kursu nauczyciel, czyli Mistrz Gry, wykorzystuje elementy, które funkcjonują w grach, ich dobór zależy od celu dydaktycznego, jaki sobie stawiamy, od tego, jaki problem chcemy rozwiązać. To może być zachęcenie do aktywnego udziału w wykładach, systematyczna praca przez cały semestr zamiast uczenia się tuż przed egzaminem, nabycie umiejętności pracy zespołowej, indywidualizacja nauczania, stworzenie przestrzeni do rozwijania własnych pasji przez studentów, wzbudzenia kreatywnej postawy czy krytycznego myślenia.

Umiejętne zestawienie kilku elementów growych, nadanie im dynamiki (przez wzbudzenie motywacji do podejmowania wyzwań) oraz intrygująca fabuła (narracja buduje świat gry!) sprawią, że nasi studenci wyruszą na wyprawę, z której powrócą nie tylko z wiedzą, ale i ze wspomnieniami, dumni z wypełnionej misji i podołania wyzwaniu, poczuciem wspólnoty, bogatsi o nawiązane relacje.

Rywalizacja trochę inaczej

Nie wszystkie elementy funkcjonujące w biznesowej gamifikacji sprawdzają się w edukacji, w przypadku gier edukacyjnych należy przemyśleć stosowanie rywalizacji. Osiągnięcie celu w ekosystemie uczenia się nie powinno być uzależnione od bycia szybszym od innych. Należy zadbać o to, by nagradzać każdego, kto osiąga efekt kształcenia, nie tych, którzy osiągają go szybciej.

Uczenie się to przygoda

Gamifikacja to bardzo osobista podróż każdego z naszych studentów, w której my, nauczyciele, mamy niezwykłą przyjemność im towarzyszyć obserwując ich rozwój i odkrywanie pasji.

Bo uczenie się to fascynująca przygoda!