Program „Poniedziałki na Politechnice” to oferta bezpłatnych szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych, wychowawców i wychowawczyń, edukatorów i edukatorek, wykładowców i wykładowczyń akademickich.
Szkolenia odbywają się raz w miesiącu, w każdy ostatni poniedziałek miesiąca o godz. 18.00 na platformie MS Teams.
https://link.pg.edu.pl/PoniedziałkinaPolitechnice2022-2023
Tematyka spotkań dotyczy roli i sposobów budowania relacji w edukacji, uczenia (się) opartego na zaufania, pełnego przygody i pasji, emocji, a także poszukiwania źródeł motywacji innych niż oceny, nauczania opartego na grach, gamifikacji wspierającej budowanie motywacji do samodoskonalenia i współpracy.
Każda osoba uczestnicząca w spotkaniu może otrzymać zaświadczenie o udziale (przez formularz udostępniany podczas spotkania).
TRZECIA EDYCJA
29 maja 2023 r., 18.00-19.30
OCENY UROJONE: rzecz o motywacji do uczenia się
Dlaczego ludzie się uczą? Jakie są źródła motywacji naszych uczennic i uczniów oraz studentek i studentów do uczenia się? Dlaczego moi studenci i studentki mogą chcieć uczestniczyć w nieobowiązkowym wykładzie? Motywacja oparta jest o chęć zdobycia nagrody lub konieczność uniknięcia kary. Jaką rolę pełnią stopnie w procesie motywacji? Jaka jest rola nauczyciela w procesie uczenia się? Co mówią wyniki badań naukowych na temat stopni i motywacji do uczenia się oraz dobrostanu osób ocenianych za pomocą stopni? I wreszcie: jak nauczanie z pozycji władzy, kontrola i wymuszanie pożądanych postaw wpływają na proces tworzenia śladów pamięciowych? Dlaczego strach uniemożliwia uczenie się?
Zapraszam w neuronaukową podróż po procesie motywacji w szkole/na uczelni.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
24 kwietnia 2023 r., 18.00-19.30
TUTORING - dlaczego spersonalizowana edukacja ma sens?
Chcemy odpowiedzieć na pytania (lub rozpocząć dyskusję) czy tutoring ma sens, kiedy ma sens i dlaczego my uważamy, że ma sens. Powiemy na czym polega tutoring, w jakich sytuacjach można go stosować, na jakich etapach edukacji. Przedstawimy dwa rodzaje tutoringu - rozwojowy i naukowy oraz pokrótce opowiemy na czym polega praca tą metodą, czyli kilka słów o narzędziach. Na koniec podzielimy się swoimi doświadczeniami ze stosowania tej metody w zeszłym semestrze - czyli kilka słów o grancie Mistrzowie Dydaktyki.
Prowadzące: dr Aneta Sobiechowska-Ziegert, prof. uczelni, dr Katarzyna Kubiszewska (Wydział Zarządzania i Ekonomii PG)
27 marca 2023 r., 18.00-19.30
FRIS w dydaktyce. Praktycznie.
FRIS® to badanie psychometryczne pozwalające ustalić nasz styl myślenia i działania. Metoda FRIS to wiedza dotycząca tego, jak nasza różnorodność poznawcza wpływa na pracę zespołową oraz czas i sposób reakcji. Podczas spotkania poznamy czym są style myślenia i działania oraz jak je rozpoznawać i obsługiwać. Podyskutujemy także o wynikach badań nauczycieli i tego, jak ich styl myślenia wpływa na oczekiwania względem uczniów sprawdzając, czy to także nas dotyczy.
Prowadząca: dr Joanna Czerska (Wydział Zarządzania i Ekonomii PG)
30 stycznia 2023 r., 18.00-19.30
Jak sztuczna inteligencja zmieni(a) sposób nauczania?
Czy my, nauczyciele, wiemy, jakie możliwości stoją dziś przed nami i naszymi uczniami?
Uczące się modele językowe (LLMs) zmieniają właśnie nasz sposób myślenia o celach edukacyjnych. Wypuszczony półtora miesiąca temu "inteligentny" chatbot (chatGPT) rozmawia z naszymi uczniami i studentami dając im odpowiedź na każde pytanie i rozwiązuje każdy problem. AI w edukacji to szanse i zagrożenia.
Potrzebujemy debaty społecznej na temat tego, jak chcemy sobie poradzić z nowymi możliwościami, które oferuje dziś sztuczna inteligencja. Porozmawiajmy o tym, co już dziś jest możliwe, jak AI zmieni(a) cele edukacji, jak przygotować studentów do rozsądnego korzystania z nowych możliwości.
Zapraszamy do rozejrzenia się, jak właśnie zmienił się świat (opowiemy, co AI dziś potrafi w kontekście edukacji, potestujemy chatbotGPT) i do dyskusji.
Moderacja spotkania: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
28 listopada 2022 r., 18.00-19.30
Microsoft Teams: jak organizować pracę zespołową, jak wykorzystać platformę jako kanał komunikacji i współpracy?
Co nowego w MSTeams? Mnóstwo! Autodeskrypcja, połączenie z Mentimeter, nowe funkcje tablicy, nagrywanie klipów, szablony dla procesów, narzędzia do pracy projektowej, zbieranie szybkiej informacji zwrotnej i wiele więcej.
Prowadzenie: dr inż. Natalia Gietka (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
31 października 2022 r., 18.00-19.30
Warsztat nauczyciela: aplikacje i strony, które podnoszą zaangażowanie w proces uczenia się.
W Halloween (31 października 2022 r.) o 18.00 zapraszamy do naszego koszyka z cukierkami i aplikacjami, dzięki którym zaprojektujemy i przeprowadzimy angażujące zajęcia, które wciągają nauczycieli, uczniów i studentów. A więc wspierają tworzenie pamięci, ponieważ gwarantują emocje, relacje, wyzwania, zagadki, niespodzianki, zatem lepiej być nie może!
Przegląd 30 darmowych aplikacji i stron oraz testy wybranych darmowych narzędzi przydatnych w pracy nauczyciela jako projektującego, jak i prowadzącego zajęcia.
LISTA NA HALLOWEEN:
- quizy, chmury wyrazowe, skala, badania preferencji, sesje Q&A, interaktywna prezentacja w telefonie uczniów i studentów
- porównanie darmowych wersjI aplikacji do quizów interaktywnych
- aplikacja do cichych quizów (bez udziału nauczyciela)
- fiszki, systemy powtórkowe
- programy do tworzenia zasobów graficznych, prezentacji, infografik
- interaktywne obrazy, mapy, pokoje zagadek
- turnieje wiedzy
- bazy darmowych zdjęć, ikon, filmów, fontów, muzyki
- aplikacje do usuwania tła ze zdjęć i filmów
- projektowanie logotypów, znaków
- generatory głosów
- tworzenie stron www
- praca zespołowa na tablicach
- organizacja pracy w projekcie (etapy)
- ankiety, głosowanie
- scenario-based learning
- generator kodów QR
- platformy oferujące kursy certyfikowane online.
DRUGA EDYCJA
Lista tematów szkoleń 2. edycji 2021/2022
27 września 2021 r. "Porozmawiajmy po książkach", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
25 października 2021 r. "Jak uczy się mózg? Kompendium wiedzy na temat warunków tworzenia pamięci. Wykład nieakademicki oparty o wiedzę z zakresu neurobiologii", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
29 listopada 2021 r. "Nauczać czy projektować przestrzeń uczenia się? Zmiana roli wykładowcy w zmieniającym się świecie", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
20 grudnia 2021 r. "W tym szaleństwie jest metoda! - niestandardowe sposoby pracy z uczniami i studentami", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
31 stycznia 2022 r. "Oceny: do czego tak naprawdę motywują uczniów? Co mówią wyniki badań?", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
28 lutego 2022 r. "Uczyć (się) inaczej: szkoła w chmurze. Uczenie się bez stopni, w relacjach, we własnym tempie i z radością!", Mariusz Truszkowski (Szkoła w Chmurze), moderacja: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
28 marca 2022 r. "Japońskie praktyki dla naszej dydaktyki", dr Joanna Czerska (Politechnika Gdańska)
25 kwietnia 2022 r., "Wystarczy Ci jedno narzędzie, by przeprowadzić angażujący wykład! Wszystko o Mentimeter (praca w narzędziu)", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
30 maja 2022 r., godz. 18.00 "Jak wesprzeć studentów przed i podczas egzaminów?", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
8 czerwca 2022 r., godz. 18.00 "Wystarczy Ci jedno narzędzie, by przeprowadzić angażujący wykład! Wszystko o Mentimeter (praca w narzędziu)", Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
PIERWSZA EDYCJA
Zapraszamy również do otwartej grupy na facebooku "Poniedziałki na Politechnice: Facebook