Program „Poniedziałki na Politechnice” to oferta bezpłatnych szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych, wychowawców i wychowawczyń, edukatorów i edukatorek, wykładowców i wykładowczyń akademickich, rodziców.
Zapraszamy do grupy na fb "Poniedziałki na Politechnice". Szkolenia odbywają się raz w miesiącu, w każdy ostatni poniedziałek miesiąca o godz. 18.00 na platformie MS Teams. Wszystkie szkolenia są nagrywane i dostępne na naszym kanale yt (playlista Poniedziałki na Politechnice).
Platforma MS Teams | Identyfikator spotkania: 334 724 914 32 | Kod dostępu: USTfSa
Najbliższe szkolenie:
24 lutego 2025 r., 18.00-19.30 (online)
Neuronauki 4: dziesięć złotych zasad uczenia się. Dla dla uczniów, studentów, rodziców i nauczycieli.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Złota 10-tka: SMARTFONY - PISANIE RĘCZNE - CZYTANIE - SŁUCHANIE - WDZIĘCZNOŚĆ - MEDYTACJA - SELF TALK - PRZERWY - RUCH - SEN. Co mówią wyniki badań? Szukamy odpowiedzi:
- Czy pisanie ręczne na papierze, na tablecie i na klawiaturze to te same procesy w mózgu?
- Jak każdy z nich wpływa na efektywność tworzenia pamięci?
- Czym się różni czytanie papierowych książek od e-booków w kontekście zapamiętywania?
- Czy słuchanie audiobooków pomaga w rozumieniu treści w procesie uczenia się?
- Czy czytanie książek obniża poziom stresu?
- Jak aktywność fizyczna wpływa bezpośrednio na pracę hipokampa i tworzenie pamięci?
- Dlaczego sen jest kluczowym etapem zapamiętywania?
- Czy drzemki dają ten sam efekt i czym jest sleep inertia?
- Jak praktykowanie wdzięczności i medytacja zmieniają (dosłownie) mózg i co to ma wspólnego z efektywnym uczeniem się?
- Jak postawa wdzięczności wpływa na nasze zdrowie?
- Jak walczyć z prokrastynacją?
- Dlaczego smartfon nie pomaga w utrzymaniu wysokiego poziomu koncentracji uwagi?
- I wreszcie dlaczego warto mówić do siebie przyjmując odpowiednią postawę ciała (self talk)?
Czyli: jak się uczyć efektywnie i dbać o swój dobrostan.
25 listopada 2024 r., 18.00-19.30 (online)
Neuronauki 3: narzędzia i strategie uczenia się. Przegląd sposobów efektywnego uczenia się dla uczniów, studentów, rodziców i nauczycieli.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Przegląd narzędzi, skutecznych strategii i metod efektywnego uczenia się w pigułce. Neuronaukowa lista przebojów:)
Dla małych i dużych. Dla nauczycieli i rodziców, czyli osób wspierających innych w uczeniu się. Dla uczniów i studentów. Do natychmiastowego zastosowania. W oparciu o wyniki badań neuronaukowych. Plus polecajki (książki, kursy MOOC, blogi, podkasty oraz neurosciece-influ).
Bohaterowie szkolenia:
- nastawienie
- blokada perfekcjonisty
- iluzja kompetencji (nieskuteczne strategie)
- kontekst is a king
- microlearning
- skojarzenia
- praca głęboka
- wylogowanie mentalne
- monotasking
- TO DO listy
- time blockicg
- time batching
- planowanie
- spaced repetition
- mózg lubi symbole
- pisanie ręczne
- blurting method
- metoda Cornella
- keywords
- mapa myśli
- notatki wizualne
- fiszki
- jak się zmotywować?
- zgamifikuj sobie proces
- prokrastynacja
- technika pomodoro
- budowanie nawyków
- metoda Feynmana
- "eat your frog first"
- słuchaj 2x szybciej
- ucz innych
- ucz się w grupie
- zmieniaj miejsca uczenia się
- testuj się
25 listopada 2024 r. poniedziałek, godz. 18.00-19.30, online (MSTeams).
Do zobaczenia!
30 września 2024 r., 18.00-19.30 (online)
Szkoła bez smartfonów: co mówią wyniki badań? Przeciwdziałajmy kryzysowi zdrowia psychicznego.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
„Nie wiedzieliśmy, co robimy na początku 2010 roku. Teraz wiemy. Czas skończyć z dzieciństwem opartym na smartfonach.” [Jonathan Haidt]
Pokolenie Z: pierwsze pokolenie, które przeniosło swoje życie społeczne na platformy mediów społecznościowych, natychmiast stało się najbardziej samotnym pokoleniem w historii.
- 2010: początek powszechnego użycia smartfonów, platforma Instagram, początek trendu wznoszącego dla zaburzeń psychicznych (2010-2021: wzrost o 139% stanów lękowych i o 106% depresji u nastolatków)
- 2011: 23% nastolatków ma smartfona, 2015: ma już 73%.
- 2012: przejęcie platformy Instagram przez Meta, „kultura selfie”.
- 2012: wzrost wskaźników samobójstw wśród dziewczynek w krajach rozwiniętych.
- 2012: nagły wzrost samotności (przede wszystkim u młodych ludzi).
SZKOŁA BEZ SMARTFONÓW DO 16 ROKU ŻYCIA!
- Jak to zrobić dobrze?
- Kiedy zakaz nie jest zakazem?
- Jak to już robią na świecie?
W oparciu o publikacje Jonatana Heidta i Zacha Rausha, skupimy się wokół 3 obszarów, które wpłynęły na stan zdrowia psychicznego najmłodszych pokoleń: SPOŁECZNOŚĆ, ZABAWA I SMARTFON.
Poniżej wybrane wyniki badań i rozwiązania, które pokażę na spotkaniu.
SAMOTNOŚĆ MŁODYCH
W Wielkiej Brytanii osoby w wieku od 16 do 29 lat są dwa razy bardziej skłonne do mówienia, że czują się samotne "często lub zawsze" niż osoby powyżej 70 roku życia. Ponad 30% młodych ludzi twierdzi, że nie wie, jak poznać nowych przyjaciół i nigdy nie czuło się bardziej samotnie. Polski raport “Nigdy więcej samotności” (2022, 2023):
- 65% osób z pokolenia Z w wieku 13-28 lat zmaga się z samotnością,
- 32% deklaruje, że odczuwa ją często,
- 44% deklaruje, że często odczuwa smutek,
- 20% deklaruje, że często odczuwa bezsilność.
PHUBBING: odrywanie się od rozmowy, aby spojrzeć w telefon. Badania potwierdzają, że phubbing rodziców wpływa na szkodliwe korzystanie z telefonów przez ich dzieci (phubbing matki oddziałuje silniej niż phubbing ojca). Dziecko, którego rodzice często używają przy nim telefonu, czuje się bardziej samotne i gorzej funkcjonuje pod względem emocjonalnym niż inni rówieśnicy.
ZANIK DZIECIŃSTWA BEZ NIENADZOROWANEJ ZABAWY: Nowy styl rodzicielstwa: styl ochronny (rodzice zaczęli wierzyć, że wszystko jest ryzykowne i nie mogę ufać innym dorosłym). Pew Research Center (amer. thinktank), 2015: rodzice uważają, że dzieci powinny mieć co najmniej 10 lat, by mogły bawić się bez nadzoru przed domem i 14 lat, zanim pójdą w jakieś miejsce publiczne (np. do parku) bez nadzoru. Większość z tych samych rodziców cieszyła się nienadzorowaną zabawą na świeżym powietrzu w wieku 7 lub 8 lat.
POR*OGRAFIA: 79% dzieci napotkało brutalną por*ografię w Internecie przed 18 rokiem życia.
KOSPA: Senat USA uchwalił właśnie ustawę o Bezpieczeństwie i Prywatności Dzieci w Internecie (Kids Online Safety and Privacy Act - KOSPA). To rewolucja, ponieważ ostatni raz, gdy Kongres uchwalił prawo chroniące dzieci w Internecie, miało miejsce w 1998 roku, zanim pojawiły się Facebook, Instagram, Snapchat i smartfony.
______________________
5 zasad od Jonathana Heidta:
- Zachęcaj dzieci, by przeznaczały znacznie więcej czasu na zabawę z innymi dziećmi. Zabawa ta powinna odbywać się na świeżym powietrzu, w mieszanych grupach wiekowych, z niewielkim nadzorem dorosłych lub bez niego (co jest sposobem, w jaki większość rodziców dorastała, przynajmniej do lat 80-tych).
- Poszukaj sposobów na osadzenie dzieci w stabilnych społecznościach w świecie rzeczywistym. Sieci online nie są tak wiążące ani satysfakcjonujące.
- Nie dawaj smartfona jako pierwszego telefonu. Daj telefon lub zegarek, który specjalizuje się w komunikacji, a nie w aplikacjach internetowych.
- Nie dawaj smartfona aż do szkoły średniej. Jest to łatwe do zrobienia tylko w sytuacji, gdy inni rodzice znajomych dziecka robąi to samo.
- Opóźnij zakładanie kont na prawie wszystkich platformach mediów społecznościowych do początku szkoły średniej (przynajmniej). Będzie to łatwiejsze do zrobienia, jeśli będziemy mogli wspierać ustawodawców, którzy próbują podnieść wiek „dorosłości internetowej” z obecnych 13 lat (bez weryfikacji) do 16 lat (z obowiązkową weryfikacją wieku).
______________________
Dzieci lepiej się rozwijają, gdy maja bardzo ograniczony czas w telefonie, potrzebują niezależności i czasu na spotkania bez nadzoru w realnym świecie.
Zapraszamy do wspólnego namysłu!