Program „Poniedziałki na Politechnice” to oferta bezpłatnych szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych, wychowawców i wychowawczyń, edukatorów i edukatorek, wykładowców i wykładowczyń akademickich, rodziców.
Zapraszamy do grupy na fb "Poniedziałki na Politechnice". Szkolenia odbywają się raz w miesiącu, w każdy ostatni poniedziałek miesiąca o godz. 18.00 (od października do maja) na platformie MS Teams. Wszystkie szkolenia są nagrywane i dostępne na naszym kanale yt (playlista Poniedziałki na Politechnice).
Platforma MS Teams | Identyfikator spotkania: 334 724 914 32 | Kod dostępu: USTfSa
Szósta edycja programu "Poniedziałki na Politechnice"
27 października 2025 r., 18.00-19.30 (online)
AI dla nauczycieli w pigułce: obsługa modeli językowych, wykorzystanie przez uczniów
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Warsztat dla nauczycieli, pracowników administracji i rodziców:
* podstawy obsługi modeli językowych, takich jak chatGPT (od zera!)
* porównanie darmowych modeli językowych i przegląd funkcji (chatGPT, Copilot, Gemini)
* personalizacja modelu, zarządzanie pamięcią
* podstawowe zasady bezpieczeństwa
* przykłady wykorzystania modeli językowych w życiu osobistym i zawodowym
* przegląd wybranych narzędzi, których używają uczennice i uczniowie do uczenia się (warto mieć pod ręką swój adres gmail)
Podczas webinaru możesz pracować krok po kroku ze mną.
To szkolenie dla początkujących, ale jeśli już używasz modeli, też pewnie znajdziesz coś dla siebie:) Albo podzielisz się swoim doświadczeniem z innymi, do czego bardzo gorąco zapraszam!
Piata edycja programu "Poniedziałki na Politechnice"
28 kwietnia 2025 r., 18.00-19.30 (online)
Haptyczne pokolenie w szkole sprzed 200 lat w dobie AI, czyli opowieść o tym, jak slay empatia uratuje świat.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
pełna wersja wykładu (1:52:11)
"Dzieci dzisiaj są inne" - to zdanie i wybrzmiewa często z ust nauczycieli w Europie i USA. Wybrzmiewa od jakiegoś czasu bardzo mocno. Od kilku lat obserwuję nasilenie dramatycznych świadectw nauczycieli odchodzących z rozdartym sercem ze szkoły. Odchodzą z systemu, choć nadal kochają uczyć, ale nie są w stanie już tego robić.
Co się zmieniło? W jakiej rzeczywistości funkcjonują dziś uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i dyrektorzy? Próbujemy poszukać przyczyn, wybrane elementy się złożyć w pewną opowieść, która będzie namysłem nad tym, co możemy zrobić, co jest w naszej strefie wpływu.
Zapraszam na opowieść o:
- wynikach badań dotyczących obniżonego poziomu empatii u najmłodszych i jego konsekwencjach
- smartfonie, który nie jest dla dzieci
- pozornym bezpieczeństwie dziecka, które jest w swoim pokoju
- tym, jak phubbing rodzicielski wpływa na rozwój dziecka
- tym, jak bardzo nie wiemy, co robią młodzi ludzie w sieci
- tym, że polskie nastolatki spędzają dwa razy więcej czasu online niż średnia OECD
- roli nienadzorowanej zabawy i społecznościach opartych na miejscu w prawidłowym rozwoju młodych ssaków
- zmianie w sposobie wychowywania dzieci w XXI wieku
- konsekwencjach niewłaściwego używania GenAI przez "nowicjuszy" i negatywnym wpływie na proces uczenia się, zwłaszcza krytycznego myślenia
- tym, dlaczego nastolatki nie chcą chodzić do szkoły
- samotności i wypaleniu nauczycielek i nauczycieli (to jeden z najbardziej osamotniających zawodów!)
- samotności lidera-dyrektora
i wreszcie o tym:
- jak modelować empatię u najmłodszych (w szkole i w domu)
- że sam zakaz smartfonów w szkole lub w domu nie przyniesie oczekiwanych skutków, jeśli nie pomyślimy o zmianie kultury całej społeczności, w której funkcjonujemy (szkoła, dom, sąsiedztwo)
- jak przeciwdziałać wypaleniu.
To rozszerzona wersja wykładu otwarcia III konferencji "Empatyczna edukacja=empatyczna Polska" wygłoszonego w Zduńskiej Woli 4 kwietnia 2025 r. Nagranie (37 minut) można obejrzeć na yt:
skrócona wersja wykładu (37 minut)
31 marca 2025 r., 18.00-19.30 (online)
Prima Aprilis wersja EDU: w co wierzymy, a nie powinniśmy.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
24 lutego 2025 r., 18.00-19.30 (online)
Neuronauki 4: dziesięć złotych zasad uczenia się. Dla dla uczniów, studentów, rodziców i nauczycieli.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Złota 10-tka: SMARTFONY - PISANIE RĘCZNE - CZYTANIE - SŁUCHANIE - WDZIĘCZNOŚĆ - MEDYTACJA - SELF TALK - PRZERWY - RUCH - SEN. Co mówią wyniki badań? Szukamy odpowiedzi:
- Czy pisanie ręczne na papierze, na tablecie i na klawiaturze to te same procesy w mózgu?
- Jak każdy z nich wpływa na efektywność tworzenia pamięci?
- Czym się różni czytanie papierowych książek od e-booków w kontekście zapamiętywania?
- Czy słuchanie audiobooków pomaga w rozumieniu treści w procesie uczenia się?
- Czy czytanie książek obniża poziom stresu?
- Jak aktywność fizyczna wpływa bezpośrednio na pracę hipokampa i tworzenie pamięci?
- Dlaczego sen jest kluczowym etapem zapamiętywania?
- Czy drzemki dają ten sam efekt i czym jest sleep inertia?
- Jak praktykowanie wdzięczności i medytacja zmieniają (dosłownie) mózg i co to ma wspólnego z efektywnym uczeniem się?
- Jak postawa wdzięczności wpływa na nasze zdrowie?
- Jak walczyć z prokrastynacją?
- Dlaczego smartfon nie pomaga w utrzymaniu wysokiego poziomu koncentracji uwagi?
- I wreszcie dlaczego warto mówić do siebie przyjmując odpowiednią postawę ciała (self talk)?
Czyli: jak się uczyć efektywnie i dbać o swój dobrostan.
25 listopada 2024 r., 18.00-19.30 (online)
Neuronauki 3: narzędzia i strategie uczenia się. Przegląd sposobów efektywnego uczenia się dla uczniów, studentów, rodziców i nauczycieli.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Przegląd narzędzi, skutecznych strategii i metod efektywnego uczenia się w pigułce. Neuronaukowa lista przebojów:)
Dla małych i dużych. Dla nauczycieli i rodziców, czyli osób wspierających innych w uczeniu się. Dla uczniów i studentów. Do natychmiastowego zastosowania. W oparciu o wyniki badań neuronaukowych. Plus polecajki (książki, kursy MOOC, blogi, podkasty oraz neurosciece-influ).
Bohaterowie szkolenia:
- nastawienie
- blokada perfekcjonisty
- iluzja kompetencji (nieskuteczne strategie)
- kontekst is a king
- microlearning
- skojarzenia
- praca głęboka
- wylogowanie mentalne
- monotasking
- TO DO listy
- time blockicg
- time batching
- planowanie
- spaced repetition
- mózg lubi symbole
- pisanie ręczne
- blurting method
- metoda Cornella
- keywords
- mapa myśli
- notatki wizualne
- fiszki
- jak się zmotywować?
- zgamifikuj sobie proces
- prokrastynacja
- technika pomodoro
- budowanie nawyków
- metoda Feynmana
- "eat your frog first"
- słuchaj 2x szybciej
- ucz innych
- ucz się w grupie
- zmieniaj miejsca uczenia się
- testuj się
25 listopada 2024 r. poniedziałek, godz. 18.00-19.30, online (MSTeams).
Do zobaczenia!
30 września 2024 r., 18.00-19.30 (online)
Szkoła bez smartfonów: co mówią wyniki badań? Przeciwdziałajmy kryzysowi zdrowia psychicznego.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
„Nie wiedzieliśmy, co robimy na początku 2010 roku. Teraz wiemy. Czas skończyć z dzieciństwem opartym na smartfonach.” [Jonathan Haidt]
Pokolenie Z: pierwsze pokolenie, które przeniosło swoje życie społeczne na platformy mediów społecznościowych, natychmiast stało się najbardziej samotnym pokoleniem w historii.
- 2010: początek powszechnego użycia smartfonów, platforma Instagram, początek trendu wznoszącego dla zaburzeń psychicznych (2010-2021: wzrost o 139% stanów lękowych i o 106% depresji u nastolatków)
- 2011: 23% nastolatków ma smartfona, 2015: ma już 73%.
- 2012: przejęcie platformy Instagram przez Meta, „kultura selfie”.
- 2012: wzrost wskaźników samobójstw wśród dziewczynek w krajach rozwiniętych.
- 2012: nagły wzrost samotności (przede wszystkim u młodych ludzi).
SZKOŁA BEZ SMARTFONÓW DO 16 ROKU ŻYCIA!
- Jak to zrobić dobrze?
- Kiedy zakaz nie jest zakazem?
- Jak to już robią na świecie?
W oparciu o publikacje Jonatana Heidta i Zacha Rausha, skupimy się wokół 3 obszarów, które wpłynęły na stan zdrowia psychicznego najmłodszych pokoleń: SPOŁECZNOŚĆ, ZABAWA I SMARTFON.
Poniżej wybrane wyniki badań i rozwiązania, które pokażę na spotkaniu.
SAMOTNOŚĆ MŁODYCH
W Wielkiej Brytanii osoby w wieku od 16 do 29 lat są dwa razy bardziej skłonne do mówienia, że czują się samotne "często lub zawsze" niż osoby powyżej 70 roku życia. Ponad 30% młodych ludzi twierdzi, że nie wie, jak poznać nowych przyjaciół i nigdy nie czuło się bardziej samotnie. Polski raport “Nigdy więcej samotności” (2022, 2023):
- 65% osób z pokolenia Z w wieku 13-28 lat zmaga się z samotnością,
- 32% deklaruje, że odczuwa ją często,
- 44% deklaruje, że często odczuwa smutek,
- 20% deklaruje, że często odczuwa bezsilność.
PHUBBING: odrywanie się od rozmowy, aby spojrzeć w telefon. Badania potwierdzają, że phubbing rodziców wpływa na szkodliwe korzystanie z telefonów przez ich dzieci (phubbing matki oddziałuje silniej niż phubbing ojca). Dziecko, którego rodzice często używają przy nim telefonu, czuje się bardziej samotne i gorzej funkcjonuje pod względem emocjonalnym niż inni rówieśnicy.
ZANIK DZIECIŃSTWA BEZ NIENADZOROWANEJ ZABAWY: Nowy styl rodzicielstwa: styl ochronny (rodzice zaczęli wierzyć, że wszystko jest ryzykowne i nie mogę ufać innym dorosłym). Pew Research Center (amer. thinktank), 2015: rodzice uważają, że dzieci powinny mieć co najmniej 10 lat, by mogły bawić się bez nadzoru przed domem i 14 lat, zanim pójdą w jakieś miejsce publiczne (np. do parku) bez nadzoru. Większość z tych samych rodziców cieszyła się nienadzorowaną zabawą na świeżym powietrzu w wieku 7 lub 8 lat.
POR*OGRAFIA: 79% dzieci napotkało brutalną por*ografię w Internecie przed 18 rokiem życia.
KOSPA: Senat USA uchwalił właśnie ustawę o Bezpieczeństwie i Prywatności Dzieci w Internecie (Kids Online Safety and Privacy Act - KOSPA). To rewolucja, ponieważ ostatni raz, gdy Kongres uchwalił prawo chroniące dzieci w Internecie, miało miejsce w 1998 roku, zanim pojawiły się Facebook, Instagram, Snapchat i smartfony.
______________________
5 zasad od Jonathana Heidta:
- Zachęcaj dzieci, by przeznaczały znacznie więcej czasu na zabawę z innymi dziećmi. Zabawa ta powinna odbywać się na świeżym powietrzu, w mieszanych grupach wiekowych, z niewielkim nadzorem dorosłych lub bez niego (co jest sposobem, w jaki większość rodziców dorastała, przynajmniej do lat 80-tych).
- Poszukaj sposobów na osadzenie dzieci w stabilnych społecznościach w świecie rzeczywistym. Sieci online nie są tak wiążące ani satysfakcjonujące.
- Nie dawaj smartfona jako pierwszego telefonu. Daj telefon lub zegarek, który specjalizuje się w komunikacji, a nie w aplikacjach internetowych.
- Nie dawaj smartfona aż do szkoły średniej. Jest to łatwe do zrobienia tylko w sytuacji, gdy inni rodzice znajomych dziecka robąi to samo.
- Opóźnij zakładanie kont na prawie wszystkich platformach mediów społecznościowych do początku szkoły średniej (przynajmniej). Będzie to łatwiejsze do zrobienia, jeśli będziemy mogli wspierać ustawodawców, którzy próbują podnieść wiek „dorosłości internetowej” z obecnych 13 lat (bez weryfikacji) do 16 lat (z obowiązkową weryfikacją wieku).
______________________
Dzieci lepiej się rozwijają, gdy maja bardzo ograniczony czas w telefonie, potrzebują niezależności i czasu na spotkania bez nadzoru w realnym świecie.
Zapraszamy do wspólnego namysłu!