Program „Poniedziałki na Politechnice” to oferta bezpłatnych szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych, wychowawców i wychowawczyń, edukatorów i edukatorek, wykładowców i wykładowczyń akademickich. W tym roku realizujemy 4. edycję, zapraszamy!
Szkolenia odbywają się raz w miesiącu, w każdy ostatni poniedziałek miesiąca o godz. 18.00 na platformie MS Teams.
Tematyka spotkań dotyczy roli i sposobów budowania relacji w edukacji, uczenia (się) opartego na zaufania, pełnego przygody i pasji, emocji, czerpiącego z wiedzy neuronaukowej, a także poszukiwania źródeł motywacji innych niż oceny. Razem szukamy tego, co w procesie uczenia się jest najważniejsze, pochylamy się nad alternatywnymi sposobami oceniania efektów uczenia się takimi jak samocena, ocena wzajemna, refleksyjne dzienniki rozwoju, pielęgnowanie nastawienia na rozwój.
Każda osoba uczestnicząca w spotkaniu może otrzymać zaświadczenie o udziale (przez formularz udostępniany podczas spotkania).
CZWARTA EDYCJA
29 kwietnia 2024 r., 18.00-19.30
Edukacja skoncentrowana na kompetencjach: jak wesprzeć pokolenia Z i alfa?
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
25 marca 2024 r., 18.00-19.30
Neuronauki 1: pisanie ręczne, czytanie, ruch i sen. Co mówią wyniki badań?
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Co mówią wyniki najnowszych badań neuronaukowych o warunkach efektywnego uczenia się? W pierwszym odcinku z nowej serii "Neuronauki" zmierzymy się z mitami i faktami na temat wpływu sposobu pisania, czytania i aktywności fizycznej na tworzenie pamięci oraz sprawdzimy jaką rolę pełni sen w zapamiętywaniu.
To szkolenie dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych, małych i młodych ludzi chcących uczyć się świadomie i efektywnie, ich rodziców oraz każdej zainteresowanej osoby. Zapraszamy całe rodziny!
26 lutego 2024 r., 18.00-19.30
Szkoły publiczne bez stopni: można!
Jakie są efekty transformacji nauczycielek-liderek zmiany w XXI wieku, jak pracują z uczniami bez stopni? Opowiemy o integracji i umiejętności komunikowania się, o warunkach współpracy, procesie uczenia się w zaufaniu, wzajemnej życzliwości i otwartości na wzajemne potrzeby. Jak oceniać w procesie uczenia się i czym jest uczenie się na błędach?
Gościnie:
Anna Szulc, autorka książki "Nowa szkoła", nauczycielka matematyki w I LO w Zduńskiej Woli pracująca bez stopni oraz jej uczennice i uczniowie
Magdalena Bujakowska, dyrektorka publicznej szkoły podstawowe w Świdwinie, w której nie stosuje się stopni oraz Magdalena Bąk (nauczycielka j. polskiego, wychowawczyni klasy 6, która jako pierwsza od klasy 4 jest prowadzona bez ocen bieżących) oraz uczeń Dawid i jego mama Marlena.
29 stycznia 2024 r., 18.00-19.30
Grywalizacja w edukacji, czyli jak budować fabularne systemy motywacyjne
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Jak budować mądre długoterminowe fabularne systemy motywacyjne do przedmiotów szkolnych i akademickich? Bez rywalizacji i rankingów, za to takie, które wspierają pracę zespołową, kreatywność, systematyczność, poczucie odpowiedzialności za swoje uczenie się, poczucie sprawczości, strategiczne myślenie, komunikację? Dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni od kilkunastu lat projektuje i wdraża grywalizację do swoich zajęć.
27 listopada 2023 r., 18.00-19.30
Dlaczego uczenie się w szkole jest niemożliwe? Dowody neuronaukowe.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Im więcej wiemy o tym, jak działa mózg w kontekście uczenia się, tym wyraźniej widzimy, jak trudno zapewnić w dzisiejszej szkole systemowej warunki do uczenia się. Stopnie, brak informacji zwrotnej, relacji, zaufania, partnerstwa, strach, kultura władzy, hierarchia, dzwonki, system klasowo lekcyjny, podział na przedmioty, ponad 40-godzinny tydzień pracy, sprawdziany z niewłaściwe postawionym celem.
Narysowałam schemat warunków niezbędnych do uczenia się i rozwoju, zapraszam do podróży po nim, z analiza krytyczną w kontekście szkoły systemowej. Podczas spotkania zastanowimy się, co można (trzeba?) zmienić, by uczniowie w szkole, a studenci na uczelniach mogli się uczyć i rozwijać. Pokażę, czego potrzebują mali i młodzi ludzie, jakich warunków potrzebuje mózg, by mógł tworzyć ślady pamięciowe, budować tożsamość, podmiotowość i by każda osoba mogła się rozwijać i zadbać o swój dobrostan psychiczny.
30 października 2023 r., 18.00-19.30
Sztuczna inteligencja: praktyczne wskazówki dla nauczycieli
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Pobierz prezentację i materiały
Zapraszamy na warsztaty dotyczące problematyki AI w edukacji. Pojawienie się modelu językowego chatGPT w listopadzie 2023 r. postawiło nowe pytania o sposoby osiągania celów edukacyjnych i projektowanie procesów uczenia się. W miarę rozwoju kolejnych wersji modeli językowych, połączenia ich z dostępem do sieci oraz pojawianiem się nowych wtyczek opartych o algorytmy AI, potrzebujemy poznać możliwości AI, wypracować zasady korzystania oraz umieć wykorzystać.
Kluczowe zagadnienia: jakie możliwości ma chatGPT, rekomendacje dla nauczycieli w projektowaniu i ocenianiu, rekomendacje dla uczniów w wykorzystaniu, namysł nad nową rolą nauczyciela w kontekście zmian, nowe sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, potrzeba redefinicji kompetencji cyfrowych uczniów, rola promptów, wyniki badań studentów nad wykorzystaniem chatGPT, polecane publikacje.
Zapraszamy również do otwartej grupy na facebooku "Poniedziałki na Politechnice: Facebook