CZWARTA EDYCJA
27 maja 2024 r., 18.00-19.30
Neuronauki 2: wdzięczność, medytacja i kontakt z naturą. Co mówią wyniki badań ?
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Co o praktykowaniu wdzięczności (gratitude), medytacji i kontakcie z naturą mówią najnowsze wyniki badań neuronaukowych? Zapraszamy na część 2 neuronaukowej podróży na koniec Tygodnia Zdrowia Psychicznego.
- Gdzie w mózgu powstaje wdzięczność?
- I czy chodzi o wdzięczność komuś czy za coś?
- Co emocja wdzięczności ma wspólnego z samooceną, empatią, budowaniem więzi, akceptacją swojego ciała, depresją, zaburzeniami odżywiania, problemami ze snem, odpornością, układem krążenia?
- Jak medytacja i oddech wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne oraz możliwości uczenia się?
- Jak medytacja zmienia mózg?
- Czy medytacja "podkręca" aktywność genów związanych z odpornością?
- Jaką moc ma self-talk?
- Dlaczego Amelia Shepherd z „Grey’s anatomy” stawała w pozie zwycięzcy?
- Jaka emocja jest najgroźniejsza dla zdrowia?
- Jaki jest związek miedzy obwinianiem siebie (ruminacja) a stanami lękowymi i depresją?
- Jak kontakt z naturą wpływa na poczucie własnej wartości?
- Jak wybór czasu w lasie zamiast na łące wpływa na zdrowie psychiczne?
- Co drzewa mają wspólnego ze zdrowiem psychicznym?
- I czy grzebanie w ziemi uwalnia produkcję serotoniny i co z tego wynika?
29 kwietnia 2024 r., 18.00-19.30
Edukacja skoncentrowana na kompetencjach: jak wesprzeć pokolenia Z i alfa?
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Przyglądamy się potrzebom i sposobom funkcjonowania najmłodszych pokoleń (różniących się od siebie!), bo młodzi właśnie zmieniają porządek świata: pokolenia Z i alfa. Szukamy odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego mali i młodzi ludzie nie mieszczą się w ramach systemu edukacyjnego?
- Jaką lekcję powinna odrobić szkoła (także wyższa), by młodzi chcieli być jej częścią?
- Dlaczego młodzi ludzie z pokolenia Z (the anxious gen) mierzą się z tak ogromnym kryzysem zdrowia psychicznego?
- Czego od dorosłych potrzebują najmłodsi (pokolenie alfa, honeybadger gen), którzy za chwilę trafią do szkół ponadpodstawowych, a za kilka lat na uczelnie?
- Jakie wyzwania stoją dziś przed nauczyciel(k)ami i jak sobie z nimi poradzić?
- Jakie kompetencje się dziś kluczowe i jak ich zdobywanie wdrożyć w szkole?
- Co natychmiast powinniśmy zmienić w naszych szkołach i na uczelniach?
Stawiamy pytania, przyglądamy się wynikom badań i analizom trendów w edukacji i na rynku pracy, refleksyjnie poszukujemy rozwiązań, projektujemy scenariusze przyszłości.
25 marca 2024 r., 18.00-19.30
Neuronauki 1: pisanie ręczne, czytanie, ruch i sen. Co mówią wyniki badań?
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Co mówią wyniki najnowszych badań neuronaukowych o warunkach efektywnego uczenia się? W pierwszym odcinku z nowej serii "Neuronauki" zmierzymy się z mitami i faktami na temat wpływu sposobu pisania, czytania i aktywności fizycznej na tworzenie pamięci oraz sprawdzimy jaką rolę pełni sen w zapamiętywaniu.
To szkolenie dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych, małych i młodych ludzi chcących uczyć się świadomie i efektywnie, ich rodziców oraz każdej zainteresowanej osoby. Zapraszamy całe rodziny!
Przyglądamy się potrzebom i sposobom funkcjonowania najmłodszych pokoleń (różniących się od siebie!), bo młodzi właśnie zmieniają porządek świata: pokolenia Z i alfa. Szukamy odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego mali i młodzi ludzie nie mieszczą się w ramach systemu edukacyjnego?
- Jaką lekcję powinna odrobić szkoła (także wyższa), by młodzi chcieli być jej częścią?
- Dlaczego młodzi ludzie z pokolenia Z (the anxious gen) mierzą się z tak ogromnym kryzysem zdrowia psychicznego?
- Czego od dorosłych potrzebują najmłodsi (pokolenie alfa, honeybadger gen), którzy za chwilę trafią do szkół ponadpodstawowych, a za kilka lat na uczelnie?
- Jakie wyzwania stoją dziś przed nauczyciel(k)ami i jak sobie z nimi poradzić?
- Jakie kompetencje się dziś kluczowe i jak ich zdobywanie wdrożyć w szkole?
- Co natychmiast powinniśmy zmienić w naszych szkołach i na uczelniach?
Stawiamy pytania, przyglądamy się wynikom badań i analizom trendów w edukacji i na rynku pracy, refleksyjnie poszukujemy rozwiązań, projektujemy scenariusze przyszłości.
26 lutego 2024 r., 18.00-19.30
Szkoły publiczne bez stopni: można!
Jakie są efekty transformacji nauczycielek-liderek zmiany w XXI wieku, jak pracują z uczniami bez stopni? Opowiemy o integracji i umiejętności komunikowania się, o warunkach współpracy, procesie uczenia się w zaufaniu, wzajemnej życzliwości i otwartości na wzajemne potrzeby. Jak oceniać w procesie uczenia się i czym jest uczenie się na błędach?
Gościnie:
Anna Szulc, autorka książki "Nowa szkoła", nauczycielka matematyki w I LO w Zduńskiej Woli pracująca bez stopni oraz jej uczennice i uczniowie
Magdalena Bujakowska, dyrektorka publicznej szkoły podstawowe w Świdwinie, w której nie stosuje się stopni oraz Magdalena Bąk (nauczycielka j. polskiego, wychowawczyni klasy 6, która jako pierwsza od klasy 4 jest prowadzona bez ocen bieżących) oraz uczeń Dawid i jego mama Marlena.
29 stycznia 2024 r., 18.00-19.30
Grywalizacja w edukacji, czyli jak budować fabularne systemy motywacyjne
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Jak budować mądre długoterminowe fabularne systemy motywacyjne do przedmiotów szkolnych i akademickich? Bez rywalizacji i rankingów, za to takie, które wspierają pracę zespołową, kreatywność, systematyczność, poczucie odpowiedzialności za swoje uczenie się, poczucie sprawczości, strategiczne myślenie, komunikację? Dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni od kilkunastu lat projektuje i wdraża grywalizację do swoich zajęć.
27 listopada 2023 r., 18.00-19.30
Dlaczego uczenie się w szkole jest niemożliwe? Dowody neuronaukowe.
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Im więcej wiemy o tym, jak działa mózg w kontekście uczenia się, tym wyraźniej widzimy, jak trudno zapewnić w dzisiejszej szkole systemowej warunki do uczenia się. Stopnie, brak informacji zwrotnej, relacji, zaufania, partnerstwa, strach, kultura władzy, hierarchia, dzwonki, system klasowo lekcyjny, podział na przedmioty, ponad 40-godzinny tydzień pracy, sprawdziany z niewłaściwe postawionym celem.
Narysowałam schemat warunków niezbędnych do uczenia się i rozwoju, zapraszam do podróży po nim, z analiza krytyczną w kontekście szkoły systemowej. Podczas spotkania zastanowimy się, co można (trzeba?) zmienić, by uczniowie w szkole, a studenci na uczelniach mogli się uczyć i rozwijać. Pokażę, czego potrzebują mali i młodzi ludzie, jakich warunków potrzebuje mózg, by mógł tworzyć ślady pamięciowe, budować tożsamość, podmiotowość i by każda osoba mogła się rozwijać i zadbać o swój dobrostan psychiczny.
30 października 2023 r., 18.00-19.30
Sztuczna inteligencja: praktyczne wskazówki dla nauczycieli
Prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Pobierz prezentację i materiały
Zapraszamy na warsztaty dotyczące problematyki AI w edukacji. Pojawienie się modelu językowego chatGPT w listopadzie 2023 r. postawiło nowe pytania o sposoby osiągania celów edukacyjnych i projektowanie procesów uczenia się. W miarę rozwoju kolejnych wersji modeli językowych, połączenia ich z dostępem do sieci oraz pojawianiem się nowych wtyczek opartych o algorytmy AI, potrzebujemy poznać możliwości AI, wypracować zasady korzystania oraz umieć wykorzystać.
Kluczowe zagadnienia: jakie możliwości ma chatGPT, rekomendacje dla nauczycieli w projektowaniu i ocenianiu, rekomendacje dla uczniów w wykorzystaniu, namysł nad nową rolą nauczyciela w kontekście zmian, nowe sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, potrzeba redefinicji kompetencji cyfrowych uczniów, rola promptów, wyniki badań studentów nad wykorzystaniem chatGPT, polecane publikacje.