Droga Studentko, drogi Studencie Politechniki Gdańskiej! Jakość kształcenia i tworzenie przestrzeni sprzyjającej rozwojowi to wyzwania. By wiedzieć, co możemy zmienić, potrzebujemy Twojej opinii. Powiedz, czego oczekujesz od swojej uczelni, co działa dobrze, a co możemy jeszcze ulepszyć.
Przygotowaliśmy dwa moduły: sztuczna inteligencja w procesie uczenia się oraz poziom satysfakcji i potencjalne przyczyny rezygnacji ze studiów. Masz realny wpływ na to, jak funkcjonuje Twoja uczelnia. Gorąco zachęcamy do wypełnienia ankiety, zajmie to od 10 do 20 minut i za ten czas z góry BARDZO CI DZIĘKUJEMY. Twój głos jest dla nas bardzo ważny.
Wyniki zostaną opublikowane na stronie cne.pg.edu.pl w lutym 2025 r.
KLIKNIJ, BY PRZEJŚĆ DO BADANIA
Polityka AI na Politechnice Gdańskiej: kształcenie
Droga Studentko, drogi Studencie,
Politechnika Gdańska deklaruje, że będzie wspierać społeczność uczelni (studentów, doktorantów i pracowników) w zdobywaniu wiedzy na temat generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) i odpowiednim wykorzystaniu narzędzi GenAI w procesie dydaktycznym.
- Wytyczne dotyczące wykorzystania narzędzi GenAI w procesie kształcenia na Politechnice Gdańskiej (pismo okólne Rektora PG 29/2024 z dnia 19 sierpnia 2024 roku) przygotowaliśmy w formie interaktywnej książki z infografikami.
- Folder z pismem okólnym dotyczącym wytycznych, interaktywnymi grafikami (pdf), publikacjami, raportami i wynikami badań na temat GenAI w edukacji znajdziesz tutaj (uzupełniamy go na bieżąco).
- Do końca semestru zimowego 2024/2025 uczelnia zaoferuje Ci kurs e-learningowy na platformie eNauczanie, szkolenia, udział w konferencji online, materiały edukacyjne oraz przeprowadzi badanie całej społeczności PG (X-XII.2024).
UŻYCIE NARZĘDZI GenAI W PROCESIE KSZTAŁCENIA
Politechnika Gdańska uznaje wysoki etos uczciwości akademickiej za swoją najwyższą wartość i opiera się na szacunku oraz zaufaniu do etyki nauczycieli, doktorantów oraz studentów. Korzystanie z narzędzi GenAl może być wartościowym uzupełnieniem tradycyjnych metod dydaktycznych i badawczych, pod warunkiem zrozumienia ich potencjału i ograniczeń.
W trakcie realizacji przedmiotu możesz korzystać z zaawansowanych narzędzi GenAI i takie użycie jest udokumentowane.
Politechnika Gdańska przyjmuje podział narzędzi GenAI na dwie grupy w zależności od stopnia ingerencji w proces tworzenia zasobów (treści, kodu i obrazów):
1. Narzędzia GenAI potencjalnie niskiego stopnia ingerencji (takich, które umożliwiają poprawianie lub przeglądanie treści lub takich, które umożliwiają gromadzenie i przetwarzanie danych, np. korekta stylu, gramatyki i interpunkcji, narzędzia do tłumaczenia, narzędzia do transkrypcji).
Treść oświadczenia studenta: „
Oświadczam, że treści wygenerowane przy pomocy GenAI poddałem / poddałam krytycznej analizie i zweryfikowałem / zweryfikowałam.”
2. Narzędzia GenAI potencjalnie WYSOKIEGO stopnia ingerencji w proces twórczy (takie, które generują treści, kod i obrazy, także audiowizualne)
Treść oświadczenia studenta:
„Korzystałam / korzystałem z następujących narzędzi o potencjalnie wysokim stopniu ingerencji, a treści wygenerowane przy pomocy GenAI poddałem / poddałam krytycznej analizie i zweryfikowałem / zweryfikowałam: [fragment pracy (strony od-do) oraz nazwa narzędzia, lista lub tabela]”
Przykładowe obszary wykorzystania narzędzi wysokiego stopnia ingerencji:
a) ideacja, czyli procesy generowania, oceniania i rozwijania pomysłów;
b) pozyskiwanie wiedzy i przegląd literatury (porada: wyszukiwarki służą wyszukiwaniu
informacji, ChatGPT służy kreowaniu);
c) operacje na tekście;
d) tworzenie i operacje na grafikach;
e) pisanie kodu;
f) analiza danych;
g) modelowanie ekonomiczne i matematyczne.
3. W przypadku pracy wytworzonej bez użycia narzędzi GenAI obowiązuje następująca treść oświadczenia:
„Oświadczam, iż praca została wytworzona samodzielnie i bez wykorzystania narzędzi GenAI”.
Każda opinia oraz wywód przedstawiony w pracy przedstawianej do oceny musi być odzwierciedleniem własnej wiedzy studenta. Nauczyciel ma prawo zweryfikować stopień samodzielności pracy studenta przeprowadzając dodatkową rozmowę na temat pracy w celu ustalenia poziomu jej samodzielności.
- Zadania (typy zadań), w których użycie narzędzi GenAI jest dozwolone: poda Ci nauczyciel.
- Zadania (typy zadań), w których użycie narzędzi GenAI jest niedozwolone: poda Ci nauczyciel.
Szukajmy wspólnie rozwiązań. Wszyscy się uczymy.