Student | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

Student

Polityka AI na Politechnice Gdańskiej: kształcenie

Droga Studentko, drogi Studencie,

Politechnika Gdańska deklaruje, że będzie wspierać społeczność uczelni (studentów, doktorantów i pracowników) w zdobywaniu wiedzy na temat generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) i odpowiednim wykorzystaniu narzędzi GenAI w procesie dydaktycznym. 

  • Wytyczne dotyczące wykorzystania narzędzi GenAI w procesie kształcenia na Politechnice Gdańskiej (pismo okólne Rektora PG 29/2024 z dnia 19 sierpnia 2024 roku) przygotowaliśmy w formie interaktywnej książki z infografikami.
  • Folder z pismem okólnym dotyczącym wytycznych, interaktywnymi grafikami (pdf), publikacjami, raportami i wynikami badań na temat GenAI w edukacji znajdziesz tutaj (uzupełniamy go na bieżąco).
  • Do końca semestru zimowego 2024/2025 uczelnia zaoferuje Ci kurs e-learningowy na platformie eNauczanie, szkolenia, udział w konferencji online, materiały edukacyjne oraz przeprowadzi badanie całej społeczności PG (X-XII.2024).

UŻYCIE NARZĘDZI GenAI W PROCESIE KSZTAŁCENIA

Politechnika Gdańska uznaje wysoki etos uczciwości akademickiej za swoją najwyższą wartość  i opiera się na szacunku oraz zaufaniu do etyki nauczycieli, doktorantów oraz studentów. Korzystanie  z  narzędzi  GenAl  może  być  wartościowym  uzupełnieniem  tradycyjnych  metod dydaktycznych i badawczych, pod warunkiem zrozumienia ich potencjału i ograniczeń.

W trakcie realizacji przedmiotu możesz korzystać z zaawansowanych narzędzi GenAI i takie użycie jest udokumentowane. 

Politechnika Gdańska przyjmuje podział narzędzi GenAI na dwie grupy w zależności od stopnia ingerencji w proces tworzenia zasobów (treści, kodu i obrazów):

1. Narzędzia GenAI potencjalnie niskiego stopnia ingerencji (takich, które umożliwiają  poprawianie  lub  przeglądanie  treści  lub  takich, które  umożliwiają  gromadzenie i przetwarzanie danych, np. korekta stylu, gramatyki i interpunkcji, narzędzia do tłumaczenia, narzędzia do transkrypcji).

Treść oświadczenia studenta: „

Oświadczam, że treści wygenerowane przy pomocy  GenAI poddałem / poddałam krytycznej analizie i zweryfikowałem / zweryfikowałam.”

2. Narzędzia GenAI potencjalnie WYSOKIEGO stopnia ingerencji w proces twórczy (takie, które  generują  treści, kod  i  obrazy, także  audiowizualne)

Treść oświadczenia studenta: 

„Korzystałam / korzystałem z następujących narzędzi o potencjalnie wysokim stopniu ingerencji, a treści  wygenerowane  przy  pomocy  GenAI  poddałem  /  poddałam  krytycznej  analizie i zweryfikowałem / zweryfikowałam: [fragment pracy (strony od-do) oraz nazwa narzędzia, lista lub tabela]”

Przykładowe obszary wykorzystania narzędzi wysokiego stopnia ingerencji:
a) ideacja, czyli procesy generowania, oceniania i rozwijania pomysłów;
b) pozyskiwanie wiedzy i przegląd literatury (porada: wyszukiwarki służą wyszukiwaniu
informacji, ChatGPT służy kreowaniu);
c) operacje na tekście;
d) tworzenie i operacje na grafikach;
e) pisanie kodu;
f) analiza danych;
g) modelowanie ekonomiczne i matematyczne.

3. W  przypadku  pracy  wytworzonej  bez  użycia  narzędzi  GenAI  obowiązuje  następująca  treść oświadczenia: 

„Oświadczam, iż praca została wytworzona samodzielnie i bez wykorzystania narzędzi GenAI”. 

Każda opinia  oraz wywód przedstawiony w pracy przedstawianej do oceny musi być odzwierciedleniem własnej wiedzy studenta. Nauczyciel  ma  prawo  zweryfikować  stopień  samodzielności  pracy  studenta  przeprowadzając  dodatkową rozmowę na temat pracy w celu ustalenia poziomu jej samodzielności. 

  1. Zadania (typy zadań), w których użycie narzędzi GenAI jest dozwolone: poda Ci nauczyciel.
  2. Zadania (typy zadań), w których użycie narzędzi GenAI jest niedozwolone: poda Ci nauczyciel.
Szukajmy wspólnie rozwiązań. Wszyscy się uczymy.

  


Szanse, zagrożenia i kwestie etyczne związane z narzędziami GenAI: