„Dydaktyczne Piątki” to program cotygodniowych szkoleń metodyczno-narzędziowych dla nauczycieli akademickich polskich uczelni (i nie tylko!).
DP program zaprojektowany jako przestrzeń kadry akademickiej polskich uczelni służąca wzajemnej inspiracji, wymianie doświadczeń
i wspólnemu poszukiwaniu rozwiązań, daje poczucie bycia w społeczności nauczycieli poszukujących.
W każdy piątek w godz. 13.15-15.00 spotykamy się na webinariach online na MSTeams. Podczas spotkań można dyskutować na czacie lub zabierając głos. Spotkania są otwarte, każda chętna osoba może dołączyć, nie wymagamy żadnych danych ani rejestracji, link prowadzi bezpośrednio do spotkania. Wszystkie szkolenia są nagrywane. Piąta edycja DP startuje 4 października 2024 r., zapraszamy!
Platforma MS Teams | Identyfikator spotkania: 332 826 897 561 | Kod dostępu: ZKRvXx
W każdy ostatni piątek miesiąca o godz. 13.15 szkolenia prowadzą goście z uczelni europejskich w języku angielskim. Szczegóły na stronie programu DIDACTIC FRIDAYS. Szkolenia odbywają się na platformie MSTeams, każda osoba może dołączyć, nie wymagamy podawania żadnych danych ani rejestrowania się. Wszystkie szkolenia są nagrywane.
Nagrania wszystkich szkoleń (Dydaktyczne Piątki i Didactic Fridays) dostępne są na naszym kanale yt.
Piąta edycja programu Dydaktyczne Piątki 2024/2025
Najbliższe szkolenie: 10 stycznia 2025 r.
13 grudnia 2024 r. "Uniwersalne projektowanie i AI: wspieranie inkluzywności i autonomicznego uczenia się"
Prowadzenie: Elena Atanasiu (CNE PG)
- Połączysz zasady uniwersalnego projektowania (UDL) ze sztuczną inteligencją.
- Skorzystasz z narzędzi i strategii, które zapewnią Ci realizację trzech zasad UDL, czyli zaangażowanie, reprezentacja oraz działanie i ekspresja.
- Zaprojektujesz inkluzyjne środowisko edukacyjne, które wspiera wszystkie osoby uczące się.
- Zwiększysz dostępność i spersonalizujesz treści edukacyjne, dostosowując je do indywidualnych potrzeb i preferencji osób uczących się.
- Zastosujesz metody wspierające odpowiedzialność i podejmowanie decyzji za proces uczenia się.
6 grudnia 2024 r. "Z praktyki projektanta edukacji: jak GenAI ułatwia pracę"
Prowadzenie: Noemi Gryczko
Szykujesz materiały na zajęcia? Masz w planie odświeżenie slajdów w kolejnym semestrze? Czujesz, że przydadzą się elementy skupiające uwagę? Przedstawię praktyczne zastosowania narzędzi opartych o GenAI i podzielę się sprawdzonymi metodami projektowania sytuacji edukacyjnych. Zademonstruję te, które pozwalają mi działać szybciej i - co ważne - bez uszczerbku na jakości.
Prowadzenie: Noemi Gryczko
Projektuje doświadczenia edukacyjne online i offline. Uczy jak wykorzystywać technologie, aby lepiej angażować pracowników, studentów i uczestników konferencji.
W czasie pandemii wsparła ponad 400 wykładowców i doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego w transformacji cyfrowej. Wdraża projekty rozwoju kompetencji cyfrowych.
22 listopada 2024 r. "Wykorzystanie narzędzi GenAI na zajęciach. Budujemy GPTsy do przedmiotów"
Prowadzenie: Maciej Worwa, Natalia Gietka (CNE PG), Andrzej Okuniewski (WCH PG), Joanna Czerska (WZiE PG), Anna Turula (Universytet Wrocławski)
W najbliższy Dydaktyczny Piątek 22 listopada o 13.15 wracamy z tematem AI: budujemy GPTs-y do swoich przedmiotów oraz dzielimy doświadczeniami w pracy studentów z AI na zajęciach.
Maciej Worwa pokaże, JAK postawić własnego asystenta uczenia się (GPTs). Andrzej Okuniewski, Anna Turula i Joanna Czerska pokażą swoje GPTs-y, które wytrenowali dla studentek i studentów, podzielą się sukcesami i wpadkami, dadzą praktyczne rady. Podzielą się także tym, jak wykorzystują narzędzia GenAI na zajęciach zachęcając do tego osoby uczące się. W drugiej części Natalia Gietka zrobi przegląd najciekawszych wtyczek do chatGPT, byśmy nie wyważali otwartych drzwi, czyli sprawdzimy, kiedy nie warto trenować własnego dżipitka, bo już ktoś takiego zbudował i można korzystać.
Zapraszamy serdecznie na to wyjątkowe spotkanie i posłuchanie opowieści AI-owych śmiałków!
Do zobaczenia w piątek dzielni poskramiacze smoków!
15 listopada 2024 r. "Ku zmianie w myśleniu o procesie uczenia się: rachunek sumienia"
Prowadzenie: Joanna Mytnik (CNE PG)
Czas na zmianę sposobu myślenia o tym, jak rozumiemy przestrzeń uczenia się. Potrzebujemy odejść od systemów, które w określonym czasie mają wyciosać modelowych "absolwentów". Budujmy ekosystemy sprzyjające rozwojowi każdej osoby oparte o jej indywidualne potrzeby, mocne strony, wspierające różnorodne talenty, w relacjach, we współdziałaniu.
- Kim jest posttradycyjny student?
- Jak uczysz autorefleksji?
- Jak Twoje kursy podejmują tematy różnorodności, równości, inkluzywności (DEI)?
- Jak służysz coraz bardziej różnorodnej populacji osób uczących się?
- Jak uwzględniasz potrzeby osób neuroróżnorodnych?
- Jak realizujesz cele związane z modelowaniem empatii, dobrostanem, praktykowaniem wdzięczności?
- Jak włączasz do zajęć zagadnienia związane z ESG?
- Czy oferujesz student(k)om pre- i post-testy, by mogli monitorować swój postęp?
- Jak budujesz relacje? Jak o nie dbasz?
- Jakie macie rytuały (Ty i grupa zajęciowa)?
- Czy problemy, które stawiasz przed student(k)ami są realne, lokalne lub globalne?
- Jakie kroki stawiasz w stronę modelu competency-based education?
- Jakie elementy zawiera Twoja informacja zwrotna dla osób uczących się?
- Czy prosisz o informację zwrotną?
- Czy Twoi studenci definiują swoje cele uczenia się?
- Jak realizujesz elementy self-directed learning?
8 listopada 2024 r. "Prezentacje bez barier: przewodnik po dostępności PowerPoint"
Prowadzenie: Elena Atanasiu (N&N Group)
Dołącz do szkolenia i naucz się, jak stworzyć dostępne prezentacje PowerPoint! W trakcie warsztatów:
- Sprawdzisz dostępność swoich prezentacji.
- Zaprojektujesz slajdy, które są czytelne i zrozumiałe dla każdego.
- Unikniesz używania tabel i wybierzesz lepsze metody prezentacji danych.
- Dodasz tekst alternatywny do grafik, aby były one dostępne dla osób korzystających z technologii wspierających.
- Utworzysz dostępne hiperlinki i dodasz etykietki ekranowe, aby zapewnić funkcjonalność linków.
- Wybierzesz odpowiedni format i kolor czcionki, aby tekst był łatwy do odczytania.
- Dodasz napisy i alternatywne ścieżki audio do filmów, aby były one dostępne dla wszystkich.
- Przetestujesz swoją prezentację za pomocą czytnika ekranu, aby upewnić się, że jest w pełni dostępna.
Wymagania: przynieś swoją prezentację PowerPoint, nad którą chcesz pracować w trakcie szkolenia.
18 października 2024 r. "Projektowanie interaktywnych materiałów dydaktycznych online (H5P)"
Jak rozpocząć swoją przygodę z H5P? To warsztaty dla każdej osoby, która chciałaby zaprojektować interaktywne zasoby do zajęć w kilku prostych krokach.
Prowadzenie: Natalia Gietka (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
11 października 2024 r. "GenAI: największe wyzwanie? OCENIANIE. Warsztaty dla nauczycieli."
Prowadzenie: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
Co i jak oceniać: efekt czy proces? Robimy namysł. Stawiamy pytania. Szukamy odpowiedzi. Wątki poruszane podczas cz. 4 EDUxAI:
- Pedagogika AI (wiedza specjalistyczna + metodyka nauczania + technologia)
- Co staje się celem oceniania w dobie AI? Efekt czy proces? I czy ten proces ma uwzględniać biegłość AI?
- Taksonomia Blooma z uwzględnieniem AI
- Skala AIAS (stopnie wykorzystania AI w pracy studenta) by Perkins, Furze, Roe & MacVough (2024
- Dlaczego kolory w skali AIAS mają znaczenie?
- AIAS w nauczaniu języków
- Dlaczego mamy obawy, że AI będzie pisać za studentów? Jak temu przeciwdziałać?
- Jak zaimplementować wykorzystanie narzędzi GenAI do procesu edukacyjnego?
- Jakich narzędzi użyć na zajęciach?
- Studenci: jak wspierać budowanie kompetencji biegłości AI?
- Automatyzacja oceniania prac studentów: kiedy nie należy tego robić?
- Rekomendacje dla nauczycieli
4 października 2024 r. "AI tutor: w czym GenAI może pomóc moim student(k)om?"
Prowadzenie: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG).
Wątki poruszane podczas cz. 3 EDUxAI:
- Jak wspierać studentów w nabieraniu biegłości użycia GenAI?
- Jak uczynić z GenAI partnera w uczeniu się i rozwoju?
- Na warto uważać w "spersonalizowanym" uczeniu się?
- Kiedy chatGPT jest kiepskim korepetytorem?
- Czy zawsze GenAI należy „zapraszać do stołu”?
- Największe zagrożenie: outsourcing myślenia
- Jak narzędzia GenAI mogą wspierać refleksyjne i krytyczne myślenie?
- W czym chatGPT może pomóc studentom?
- Jak studenci mogą trenować własnych AI tutorów?
- AI tutor – gotowe rozwiązania
- Narzędzia GenAI i metoda sokratejska
- Narzędzia wspierające proces uczenia się (chatGPT 4.o canvas, o1-preview, perplexity, typeset.io/scispace, askyourpdf, notebookLM)
- Polskie modele językowe, dlaczego warto je sprawdzić?
- Zagrożenia: świadomość i strategie przeciwdziałania
- AI pogłębia nierówności edukacyjne i społeczne