Dydaktyczne Piątki edycja 3 | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

Dydaktyczne Piątki edycja 3

EDYCJA TRZECIA 2022/2023

 





Grudzień 2022

16 grudnia 2022 r.
Zamknąć rok z wdzięcznością (neuronaukowa perspektywa)

Zespół Centrum Nowoczesnej Edukacji

Co najnowsze wyniki badań z obszaru neuronauk mówią o praktykowaniu wdzięczności, medytacji? Jak podsumować rok, jak zaplanować mądre działania na kolejny?

Zapraszamy na wyjątkowy Dydaktyczny Piątek! Tradycyjnie będziemy sobie robić zdjęcie rodzinne, podsumowywać z wdzięcznością to, co dostaliśmy od naszych studentek i studentów w tym roku, układać życzenia. Zajrzymy do wyników badań naukowych nad wdzięcznością i uważnością oraz medytacją, będziecie zaskoczeni, jak te działania zmieniają nasze mózgi!

Zapraszamy!

 


9 grudnia 2022 r.
Uczenie przez doświadczenie, czyli model Davida Kolba w praktyce.

Karolina Grzegorzak (Centrum Nowoczesnej Edukacji)

Amerykański badacz procesów uczenia się David Kolb w latach 70. XX wieku zaprezentował model uczenia się przez doświadczenie (Experimental Learning Model), który stał się niezwykle popularny na salach szkoleniowych, a teraz coraz częściej jest stosowany w projektowaniu zajęć w szkołach i na uczelniach. Zgodnie z tym modelem proces efektywnego uczenia możemy wyobrazić sobie jako sekwencję powtarzających się etapów, z których kluczowe jest właśnie doświadczenie. 

Na spotkaniu pokażemy, co to znaczy "pracować Kolbem" i zastanowimy się, jak model ten można wykorzystać w praktyce akademickiej. 

 


2 grudnia 2022 r.
Co neuronauka mówi nam dziś o procesie uczenia się? Warsztat projektowania przebiegu zajęć w oparciu o wiedzę o mózgu.

dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni (Centrum Nowoczesnej Edukacji)

Wiedza o tym, jak tworzy się pamięć, jak działa układ nagrody, jaką rolę pełnią przerwy, sen i aktywność fizyczna w procesie uczenia się jest niezbędna przy projektowaniu procesów edukacyjnych. Zapraszam na krótką opowieść o tym, co z wiedzy o działaniu mózgu warto wziąć pod uwagę projektując ekosystemy uczenia się. Jak w praktyce wykorzystać tą wiedzę w pracy nauczyciela akademickiego? Podczas szkolenia będziemy w zespołach budować sposoby wykorzystania wiedzy o działaniu mózgu w naszej codziennej praktyce dydaktycznej. 

 


Listopad 2022

24-25 listopada 2022 r.
Studenckie Dni Jakości

W imieniu Samorządu Studentów PG bardzo gorąco zapraszamy na Studenckie Dni Jakości w czwartek i piątek (24-25 listopada 2022 r.), godz. 14.00-17.00, do klubu "Kwadratowa". 

Jak co roku, studenci chcą rozmawiać o jakości kształcenia na PG, wspólnie z wykładowcami szukać rozwiązań. Tematem przewodnim tegorocznej edycji SDJ jest blended-learning: jak połączyć obie formy zajęć (stacjonarnie i online) i utrzymać wysoką jakość procesu edukacyjnego. Sama forma SDJ będzie bardzo angażująca (praca zespołowa, metoda case-study). 

 


18 listopada 2022 r.
Genial.ly: interaktywne prezentacje, angażujące materiały dydaktyczne, quizy, kursy e-learningowe. Warsztat narzędziowy.

dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni (Centrum Nowoczesnej Edukacji)

Zapraszam w niezwykłą podróż po narzędziu, w którym można WSZYSTKO! Od dawna miałam dość liniowych prezentacji w MSPowerPoint, które nie pozwalały dowolnie poruszać się po zagadnieniach wykładowych podążając za pytaniami lub potrzebami studentów, efektami ich bieżącej pracy podczas rozwiązywania problemów.

Podczas tego warsztatowego szkolenia podzielę się swoim doświadczeniem w wykorzystaniu genial.ly do projektowania prezentacji do wykładów, materiałów dla studentów, quizów, pokoi zagadek, zasobów do scenario-based learning, kursów e-learningowych. 

Zachęcam do założenia bezpłatnego konta przed szkoleniem, to Ci pozwoli podążać razem ze mną po meandrach tej niezwykle angażującej, bo pozwalającej na interakcje, aplikacji. Jest genialna!:)


4 listopada 2022 r.
EMOCJE, GŁUPCZE! 25 pomysłów na zadania wzbudzające wysoką motywację i kształtujące kluczowe kompetencje przyszłości (4K).

dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni (Centrum Nowoczesnej Edukacji)

obejrzyj nagranie

Emocje są kluczowym czynnikiem w procesie tworzenia śladów pamięciowych, stąd tak ważna rola zadań stawianych przed studentami. Jak uczynić je wyzwaniami, które podnoszą poziom adrenaliny, wzbudzają ciekawość, rządzę znalezienia rozwiązania?

Proponuję dość zaskakujący (czytaj: odważny i niepodręcznikowy) przegląd moich autorskich, inspirujących, niestandardowych sposobów na wzbudzenie zaangażowania studentów do zdobywania i przetwarzania wiedzy oraz nabywania umiejętności przewidzianych dla efektów uczenia się przedmiotu. 

Sposób realizacji zadań wspiera kształtowanie kluczowych kompetencji, tzw. 4K: komunikacja (KO), kooperacja (WS), krytyczne myślenie (KM) i kreatywność (KR) oraz umiejętność przeprowadzania analizy (AN), umiejętność wystąpień publicznych (WP), zarządzanie sobą i zadaniami w czasie (ZA), refleksyjne myślenie (RE), zainteresowanie przedmiotem (ZP), zastosowanie wiedzy w praktyce (ZW), organizacja wiedzy (OW), umiejętność dyskusji (DY), umiejętność argumentacji (AR), kultura i struktura wypowiedzi (KU), wykorzystanie narzędzia wspierającego proces uczenia się (NA), umiejętności interpersonalne (IN), myślenie w kategoriach definicji i realizacji celu (CE), rozumienie procesów (RO), myślenie przyczynowo - skutkowe (PS), umiejętność wizualizacji treści (WI), budowanie scenariuszy (SC), znajomość procesów motywacji (MO), aktywność fizyczna (AF). 

 
1.    Ranking „TOP TEN” (AN, KM)
2.    Wywiad w wyobraźni (KR)
3.    Mowa windowa (AN, KM, WP, ZA)
4.    Hydepark (KM, ZP)
5.    Refleksyjny dziennik uczenia się (RE)
6.    Mapa myśli (AN, KM)
7.    Wzajemne ocenianie (AN, KM, KO)
8.    Dokumentalium (KR, ZW, ZP)
9.    Infografika (WI, RO, PS)
10.    Fiszki (OW, NA)
11.    Poradnik dla początkujących (KO, KM, KR, ZW, AR, CE, RO, PS, WI, S.C.)
12.    Encyklopedia (ZA, KM, RE, OW)
13.    Opowiadania dla dzieci (KO, KM, KR, ZW, CE, RO, WI, SC, MO)
14.    Zadania świąteczne (KR, ZP)
15.    Wywiad z ciekawym człowiekiem (KO, WP, ZP, KU, IN, SC)
16.    Studencka mini konferencja (KO, IN, KU, WP, ZA)
17.    Mini wykłady studentów (KO, KM, WP, ZA, KU, DY)
18.    Gry planszowe (KO, KR, KM, WS, ZA, SC, WI, MPS, MO)
19.    Gry karciane (KR, KM, ZA, SC, WI, MPS, MO)
20.    Kieszonkowy pokój zagadek (KO, PS, KR, WS, ZA)
21.    Gra terenowa (KO, WS, ZA, PS, AF)
22.    Debata oxfordzka (KO, DY, AR, KU, WP)
23.    Film (KO, AN, CE, SC, WI)
24.    Podcast (KO, CE, SC)
25.    Blog (KO, CE, IN, ZA)

 

 


Październik 2022

7 października 2022 r.
Katalog działań CNE, oferta szkoleń oraz SMALL TEACHING.

Prowadząca: dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni (Centrum Nowoczesnej Edukacji)


14 października 2022 r.
Prezentacja zwycięskich projektów 2. edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych.

Prowadząca: mgr Olga Ludyga (Centrum Nowoczesnej Edukacji)

Lista zwycięskich projektów 2. edycji znajduje się na stronie w zakładce Konkurs Innowacji Dydaktycznych.


21 października 2022 r.
Interaktywny podręcznik oparty na R-Bookdown.

Prowadzący: dr inż. Karol Flisikowski i (Wydział Zarządzania i Ekonomii PG)

Obecnie wiele e-kursów tworzonych na potrzeby nauczania hybrydowego lub e-learningu wzbogaca się o dodatkowe multimedialne zasoby i aktywności. Coraz popularniejsze staje się konstruowanie rozbudowanych skryptów oraz e-booków dołączanych do treści przedmiotu. Celem warsztatu jest zaznajomienie uczestników ze składnią R-Bookdown opartą na znacznikach Markdown. Markdown to specjalny format dokumentu, który zmienia analizy przeprowadzane w językach R, Python, SQL etc. na dokumenty wysokiej jakości, raporty, prezentacje i pulpity nawigacyjne. Jego celem jest łatwość w odczytywaniu i pisaniu. R-Bookdown jest natomiast specjalną wersją znaczników Markdown, która ułatwia pisanie (nie tylko interaktywnych) książek. Instruktorzy mogą przygotować w łatwy sposób nawet całą, asynchroniczną wersję online kursu za pomocą e-booków kompilowanych bezpośrednio z dokumentów Markdown. Zapoznanie się z zestawem znaczników Markdown oraz jego adaptacją – R-Bookdown, staje się coraz bardziej popularne. Wewnątrz książki można bez przeszkód zamieszczać elementy takie jak np. dynamiczne grafiki i interaktywne aplikacje (widżety HTML, aplikacje Shiny, filmy, dźwięk, quizy, okna zewnętrzne itd.). Bookdown wspiera wiele języków programowania (R, C/C++, Python, Fortran, Julia, SQL etc.). Wzory matematyczne można zamieszczać z wykorzystaniem LaTeX. Taka wersja HTML książki może być udostępniana na bezpłatnych, otwartych serwerach (GitHub, bookdown.org, Netlify), wówczas można korzystać także z interaktywnych modułów. Studenci mogą pobrać wiele wersji książki w formatach takich jak PDF, HTML, EPUB czy Word.

28 października 2022 r.
Innowacyjność w nauczaniu oczami studentów.

Prowadzące: inż. Natalia Dynderz, Dorota Nagórska (Samorząd Studentów Politechniki Gdańskiej)

Jako studenci uczelni badawczej chcemy być otwarci na nowinki technologiczne czy naukowe. Jednak dobre przygotowanie się na ich odbiór i stosowanie wymaga rozwoju i podnoszenia jakości kształcenia. Dzięki temu będziemy mogli w jak najlepszy sposób przygotowywać się do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym. Rok 2020 nauczył nas, że nie musimy się uczyć tylko w sposób tradycyjny, jaki znaliśmy wcześniej. Zajęcia, w których uczestniczymy, można uatrakcyjniać poprzez wykorzystanie metod kształcenia na odległość. Należy jednak pamiętać, że wymaga to indywidualnego podejścia w zależności od kierunku studiów i specjalizacji. Zupełnie inne potrzeby odnośnie organizacji zajęć i sposobu ich prowadzenia mogą mieć np. studenci budownictwa, a inne – studenci inżynierii materiałowej. W związku z tym niezwykle ważne jest wsłuchanie się w głos studentów, aby dobrze poznać ich potrzeby w tym zakresie.  W trakcie wystąpienia będziemy chciały omówić i zaproponować kilka rozwiązań, które warto wprowadzić do procesu kształcenia studentów.