30.09: Szkoła bez smartfonów: co mówią wyniki badań? | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

Aktualności

Data dodania: 2024-09-22

30.09: Szkoła bez smartfonów: co mówią wyniki badań?

pon
„Nie wiedzieliśmy, co robimy na początku 2010 roku. Teraz wiemy. Czas skończyć z dzieciństwem opartym na smartfonach.” [Jonathan Heidt]
Kochani, startujemy z 5. edycją programu "Poniedziałki na Politechnice"!: 30 września 2024 r., 18.00-19.30 (online) "Szkoła bez smartfonów: co mówią wyniki badań? Przeciwdziałajmy kryzysowi zdrowia psychicznego", prowadząca: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)
 
Pokolenie Z: pierwsze pokolenie, które przeniosło swoje życie społeczne na platformy mediów społecznościowych, natychmiast stało się najbardziej samotnym pokoleniem w historii.
___
2010: początek powszechnego użycia smartfonów, platforma Instagram, początek trendu wznoszącego dla zaburzeń psychicznych (2010-2021: wzrost o 139% stanów lękowych i o 106% depresji u nastolatków)
2011: 23% nastolatków ma smartfona, 2015: ma już 73%.
2012: przejęcie platformy Instagram przez Meta, „kultura selfie”.
2012: wzrost wskaźników samobójstw wśród dziewczynek w krajach rozwiniętych.
2012: nagły wzrost samotności (przede wszystkim u młodych ludzi).
 
W oparciu o publikacje Jonatana Heidta i Zacha Rausha, skupimy się wokół 3 obszarów, które wpłynęły na stan zdrowia psychicznego najmłodszych pokoleń: społeczność, zabawa i smartfon.
 
Poniżej wybrane wyniki badań i rozwiązania, które pokażemy na spotkaniu.
 
SAMOTNOŚĆ MŁODYCH
W Wielkiej Brytanii osoby w wieku od 16 do 29 lat są dwa razy bardziej skłonne do mówienia, że czują się samotne "często lub zawsze" niż osoby powyżej 70 roku życia.
Ponad 30% młodych ludzi twierdzi, że nie wie, jak poznać nowych przyjaciół i nigdy nie czuło się bardziej samotnie.
Polski raport “Nigdy więcej samotności” (2022, 2023):
65% osób z pokolenia Z w wieku 13-28 lat zmaga się z samotnością,
32% deklaruje, że odczuwa ją często,
44% deklaruje, że często odczuwa smutek,
20% deklaruje, że często odczuwa bezsilność.
 
PHUBBING: odrywanie się od rozmowy, aby spojrzeć w telefon.
Badania potwierdzają, że phubbing rodziców wpływa na szkodliwe korzystanie z telefonów przez ich dzieci (phubbing matki oddziałuje silniej niż phubbing ojca).
Dziecko, którego rodzice często używają przy nim telefonu, czuje się bardziej samotne i gorzej funkcjonuje pod względem emocjonalnym niż inni rówieśnicy.
 
PORNOGRAFIA
79% dzieci napotkało brutalną pornografię w Internecie przed 18 rokiem życia.
 
KOSPA
Senat USA uchwalił właśnie ustawę o Bezpieczeństwie i Prywatności Dzieci w Internecie (Kids Online Safety and Privacy Act - KOSPA). To rewolucja, ponieważ ostatni raz, gdy Kongres uchwalił prawo chroniące dzieci w Internecie, miało miejsce w 1998 roku, zanim pojawiły się Facebook, Instagram, Snapchat i smartfony.
 
ZANIK DZIECIŃSTWA BEZ NIENADZOROWANEJ ZABAWY
Nowy styl rodzicielstwa: styl ochronny (rodzice zaczęli wierzyć, że wszystko jest ryzykowne i nie mogę ufać innym dorosłym).
Pew Research Center (amer. thinktank), 2015: rodzice uważają, że dzieci powinny mieć co najmniej 10 lat, by mogły bawić się bez nadzoru przed domem i 14 lat, zanim pójdą w jakieś miejsce publiczne (np. do parku) bez nadzoru. Większość z tych samych rodziców cieszyła się nienadzorowaną zabawą na świeżym powietrzu w wieku 7 lub 8 lat.
 
SZKOŁA BEZ SMARTFONÓW DO 16 ROKU ŻYCIA!
  • Jak to zrobić dobrze?
  • Kiedy zakaz nie jest zakazem?
  • Jak to już robią na świecie?
 
Na koniec 5 zasad od Jonathana Heidta:
  1. Zachęcaj dzieci, by przeznaczały znacznie więcej czasu na zabawę z innymi dziećmi. Zabawa ta powinna odbywać się na świeżym powietrzu, w mieszanych grupach wiekowych, z niewielkim nadzorem dorosłych lub bez niego (co jest sposobem, w jaki większość rodziców dorastała, przynajmniej do lat 80-tych).
  2. Poszukaj sposobów na osadzenie dzieci w stabilnych społecznościach w świecie rzeczywistym. Sieci online nie są tak wiążące ani satysfakcjonujące.
  3. Nie dawaj smartfona jako pierwszego telefonu. Daj telefon lub zegarek, który specjalizuje się w komunikacji, a nie w aplikacjach internetowych.
  4. Nie dawaj smartfona aż do szkoły średniej. Jest to łatwe do zrobienia tylko w sytuacji, gdy inni rodzice znajomych dziecka robąi to samo.
  5. Opóźnij zakładanie kont na prawie wszystkich platformach mediów społecznościowych do początku szkoły średniej (przynajmniej). Będzie to łatwiejsze do zrobienia, jeśli będziemy mogli wspierać ustawodawców, którzy próbują podnieść wiek „dorosłości internetowej” z obecnych 13 lat (bez weryfikacji) do 16 lat (z obowiązkową weryfikacją wieku).
 
Dzieci lepiej się rozwijają, gdy maja bardzo ograniczony czas w telefonie, potrzebują niezależności i czasu na spotkania bez nadzoru w realnym świecie.
 
Zapraszamy do wspólnego namysłu!
 
Poniedziałek 30 września 2024 r., godz. 18.00 (online)
(identyfikator spotkania: 334 724 914 32, kod dostępu: USTfSa)
44 wyświetleń