"Efektywne uczenie się, praca zespołowa i komunikacja"
Daty spotkań (online) w sem. zimowym 2022/2023: 16, 23, 30 listopada i 7, 14 i 21 grudnia 2022 r. oraz 11 stycznia 2023 r. Webinaria odbywają się w ŚRODY o godz. 16.00-17.30.
Drogie Studentki i Studenci oraz Doktorantki i Doktoranci Politechniki Gdańskiej!
Zapraszamy Was na bezpłatny certyfikowany kurs „Efektywne uczenie się, praca zespołowa i komunikacja”.
- Czas trwania: 15 godzin kontaktowych (webinaria).
- Semestry: zimowy i letni każdego roku.
- Forma: zdalna (MS Teams).
Koordynatorka kursu: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG. Prowadzenie: Dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, mgr Olga Ludyga.
ZAPISZ SIĘ (LINK DO FORMULARZA)
Program kursu:
Moduł I: Podstawy neurobiologiczne procesu uczenia się.
- Proces zapamiętywania z perspektywy budowy i działania mózgu, rodzaje pamięci.
- Rola hipokampa w tworzeniu i przywoływaniu śladów pamięciowych.
- Iluzja kompetencji (nieskuteczne strategie uczenia się).
- Rola emocji w procesie zapamiętywania, rola ciała migdałowatego.
- Skoncentrowany tryb pracy mózgu – warunki efektywnego uczenia się w pełnej koncentracji uwagi.
- Miejsca uczenia się.
- Uczenie innych.
- Uczenie się w grupie.
- microlearning.
- Tryb rozproszony pracy mózgu – rola przerw w procesie zapamiętywania.
- Strategia skutecznego tworzenia pamięci "space repetition".
- Rola snu, aktywności fizycznej i diety w procesie tworzenia pamięci.
- Mózgowy układ nagrody, technika pomodoro.
- Prokrastynacja – podłoże neurobiologiczne i sposoby przeciwdziałania.
- Listy zadań, planowanie pracy, time blocking, task batching.
Moduł II: Narzędzia efektywnego uczenia się i rozwój osobisty.
- Narzędzia uczenia się.
- Fiszki.
- Mapy myśli.
- Notatki wizualne.
- Skojarzenia, opowieści.
- Wykorzystanie orientacji przestrzennej.
- Nastawienie do uczenia się (badania Carol Dweck) i zorientowanie na cel.
- Neuronauka a medytacja.
- Praktykowanie wdzięczności w świetle wyników najnowszych badań.
- Dziennik wdzięczności.
- Refleksyjny dziennik uczenia się i rozwoju.
- Siedem rzeczy, które powinieneś/powinnaś zrobić na studiach.
- Mój dobrostan.
Moduł III: Komunikacja
- Style komunikacji, bariery.
- Komunikacja niewerbalna.
- Komunikacja w zespole wielokulturowym.
- Etykieta na uczelni (komunikacja student-wykładowca).
Moduł IV: Praca zespołowa
- Podział zadań, wyznaczenie etapów (milestones), organizacja grafiku pracy.
- Role w grupie, identyfikowanie umiejętności członków grupy.
- Efektywna współpraca w zespole projektowym.
- Ocena postępów i wkładu w pracę grupy.
- Etapy tworzenia się zespołu.
- Narzędzia do pracy grupowej.
Do zaliczenie kursu i uzyskania certyfikatu niezbędna jest realizacja 2 projektów i zaliczenie 4 quizów wiedzy oraz obecność na 5 (z 7) webinariów.
"Jak się uczyć efektywnie?" interaktywny webinar dla studentów (90 minut)
Zapraszamy wszystkich uczniów i studentów (a także nauczycieli i rodziców) na interaktywne, angażujące szkolenie w ramach online.
Zagadnienia: neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie trwałych śladów pamięciowych. Nieskuteczne metody uczenia się. Dwa tryby uczenia się. Efektywne rozłożenie procesu nauki w czasie. Odpoczynek, nuda, sen, drzemka, aktywność fizyczna jako kluczowe elementy procesu tworzenia pamięci. Techniki wspomagające koncentrację, utrwalanie wiedzy. Proces czy efekt? Mózgowy układ nagrody. Prokrastynacja – neurobiologiczne podłoże, sposoby zmiany nawyku. Planowanie pracy, listy zadań dzienne i tygodniowe.
Prowadzi: dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji.
Oczekujemy na uruchomienie nowego terminu.