Iluzja mistrzostwa: GenAI i proces uczenia się. Strategie wspierania głębokiego myślenia | 27.06.2025 | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

Wydarzenia

Iluzja mistrzostwa: GenAI i proces uczenia się. Strategie wspierania głębokiego myślenia | 27.06.2025

27 June 2025 13:15 - 15:00

27 czerwca 2025 r. Iluzja mistrzostwa: GenAI i proces uczenia się. Strategie wspierania głębokiego myślenia.

Prowadzenie: Joanna Mytnik (Centrum Nowoczesnej Edukacji PG)

Największym wyzwaniem dla edukacji jest nie sama technologia, ale sposób, w jaki my nauczyciele prowadzimy osoby uczące się w procesie edukacyjnym. Nasza świadomość zagrożeń (cichych problemów) jest kluczowa. I nasza odwaga we wprowadzaniu realnych zmian do procesu dydaktycznego.

Jednym z największych zagrożeń dla procesu uczenia się jest iluzja kompetencji. Aby zrozumieć, co tak naprawdę się zmienia, musimy rozumieć, że neuronowe reprezentacje wiedzy tworzą się dzięki długotrwałemu wysiłkowi. Poleganie na zewnętrznych narzędziach przez osoby bez wiedzy dziedzinowej prowadzi do płytkiego rozumienia. W efekcie mózg, który ma dostęp do informacji, ma coraz większe trudności z płynnym myśleniem i dostrzeganiem błędów. Narzędzia GenAI mogą wspierać proces uczenia się, jeśli nie pozwalamy im na zastępowanie wiedzy zinternalizowanej.

Pytania, na które poszukamy odpowiedzi:

  • Jak wspierać osoby uczące się w budowaniu świadomości zagrożeń współpracy z GenAI na wczesnym etapie pracy?
  • Jak uwrażliwiać osoby uczące się na iluzję mistrzostwa i zagrożenie płynące z delegowania głębokiego myślenia?
  • Jak realnie wspierać krytyczne myślenie, budowanie rusztowania dla biegłości głębokiego myślenia? Czym są rutyny krytycznego myślenia?
  • Jak wspierać osoby uczące się w budowaniu nawyku głębokiego czytania?
  • Jak projektować strategie oceniania w dobie dostępu do GenAI?
  • I co ze starym dobrym Bloomem? Czy praca z modelami językowymi nie zmieniła liniowego układu poziomów celów nauczania w taksonomii Blooma w zapętlony krąg procesowy, gdzie tworzenie przestaje być jednym z etapów?

Zapraszamy do namysłu i poszukania nowych strategii wspierających proces uczenia się w dobie GenAI.

Kluczowa literatura:

Oakley et al. 2025. The Memory Paradox: Why Our Brains Need Knowledge in an Age of AI
Kosmyna et al. 2025. Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task
Bastani et al. 2024. Generative AI Can Harm Learning Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task

Strona programu "Dydaktyczne Piątki"