Neuronaukowe podstawy procesu uczenia się dla nauczycieli | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

Wydarzenia

Neuronaukowe podstawy procesu uczenia się dla nauczycieli

18 October 2022 09:00 - 15:00

link do formularza zapisów

Podczas tego szkolenia:

  • Poznasz i zrozumiesz neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie śladów pamięciowych, motywacji, dwa tryby uczenia się.
  • Poznasz listę najczęściej stosowanych nieskutecznych strategii uczenia się (iluzje kompetencji).
  • Zrozumiesz różnice między pamięcią krótko- a długotrwałą oraz wpływ emocji na działanie struktur mózgowych odpowiedzialnych za tworzenie śladów pamięciowych.
  • Zrozumiesz działanie mózgowego układu nagrody i działań nawykowych.
  • Będziesz rozróżniać 4 sposoby rozkładania materiału przez studentów w procesie uczenia się i umieć ocenić ich wpływ na skuteczność zapamiętywania.
  • Zrozumiesz rolę przerw, snu i aktywności fizycznej w procesie tworzenia pamięci.
  • Poznasz mechanizm prokrastynowania i sposób przeciwdziałania.
  • Uświadomisz sobie rolę wizualizacji treści i budowania skojarzeń w procesie dydaktycznym.
  • Poznasz znaczenie pisania ręcznego, prawidłowego odżywiania, czytania w kontekście zapamiętywania.
  • Poznasz najnowsze wyniki badań na temat wpływu medytacji na rozwój mózgu.
  • Poznasz najnowsze wyniki badań dotyczące uzależnienia od uczenia się, wpływu stresu na zapamiętywanie i nastawienia.
  • Wygenerujesz formy zadań sprzyjające procesowi uczenia się.
  • Zaprojektujesz aktywności spełniające warunki tworzenia pamięci.
  • Skonstruujesz listę warunków efektywnego uczenia się.

Treści szkolenia:

  1. Iluzja kompetencji (nieskuteczne sposoby uczenia się).
  2. Proces tworzenia śladów pamięciowych (zapamiętywania).
  3. Pamięć krótko- i długotrwała.
  4. Skojarzenia jako klucz do tworzenia pamięci.
  5. Dwa tryby uczenia się (skoncentrowany i rozproszony)
  6. Warunki efektywnego uczenia się:
    • Tryb „spaced repetition” (efektywne rozłożenie nauki w czasie), krzywa zapominania
    • Sen (konsolidacja pamięci i oczyszczanie): kluczowa rola w procesie tworzenia pamięci, skutki niedoboru
    • Aktywność fizyczna: rola w procesie uczenia się
  7. Przerwy jako kluczowy czynnik uruchamiania sieci trybu rozproszonego
  8. Układ nagrody w mózgu: motywacja, nawyki, technika Pomodoro.
  9. Nastawienie do uczenia się (moc słów „jeszcze nie”, badania dr Carol Dweck).
  10. Motywacja: postrzeganie celu (badania dr Emily Balcatis).
  11. Prokrastynacja: mechanizm mózgowy, sposoby zmiany nawyków.
  12. Wielozadaniowość a praca skoncentrowana.
  13. Listy zadań a metoda time-blocking, priotytetyzacja, “pożegnanie z pracą”.
  14. Narzędzia uczenia się: fiszki i mapy myśli.
  15. Refleksyjny dziennik rozwoju.
  16. Strach a działanie hipokampa (wpływ na proces zapamiętywania i przywoływania).
  17. Cukier a mózg.
  18. Alkohol a mózg.
  19. Jak książki i słuchanie muzyki zmieniają mózg.
  20. Czytanie książek drukowanych a słuchanie audiobooków.
  21. Pisanie ręczne a pisanie na klawiaturze.
  22. Uzależnienie od uczenia się.
  23. Jak medytacja zmienia mózg.
  24. Polecane książki, wystąpienia TED(x), artykuły naukowe, serwisy internetowe i kursy online.

Potwierdzenie kompetencji (poświadczonych certyfikatem) następuje po prezentacji projektu zespołowego.

Adres wydarzenia

sala 205 w Gmachu Głównym.