E-podręcznik - co to jest? | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

E-podręcznik - co to jest?

CO TO JEST E-PODRĘCZNIK?

PODRĘCZNIK VS. E-PODRĘCZNIK

Czym jest wciąż dzisiaj, a czym powinien być współczesny podręcznik akademicki? Zgodnie z wciąż obowiązującą definicją, podręcznik jest książką dla ucznia lub studenta, w której zawarty jest materiał nauczania przedstawiony za pomocą tekstu, rysunków i schematów. Jednak dziś źródłem wiedzy są przede wszystkim media elektroniczne, a książki przybierają formę e-booków. Podstawowym narzędziem, z którego korzysta każdy uczeń i student, jest smartfon.

Nie widzimy w tradycyjnych książkach nic złego – wręcz przeciwnie – bardzo je cenimy! Jednak uważamy, że tradycyjne formy uczenia muszą dziś być wsparte nowoczesnymi technologiami, a podręczniki akademickie odpowiadające na potrzeby współczesnych studentów powinny być – zgodnie z nazwą – rzeczywiście „pod ręką”. Ten warunek będzie spełniony wtedy, gdy studenci będą mieli możliwość wyboru form podręcznika (tradycyjna książka, e-book, audiobook, film, …), miejsca, w którym się uczą (dom, uczelnia, droga pomiędzy, park, …), oraz sposobów uczenia się (czytanie, rozwiązywanie zadań, quizów, notowanie, uczenie się z fiszek, …).

JAK POWINNA BRZMIEĆ DEFINICJA I JAKIE CECHY POWINIEN MIEĆ NOWOCZESNY PODRĘCZNIK AKADEMICKI?

Po pierwsze, z definicji powinien być to podręcznik elastyczny, który łatwo dopasować do zmieniających się potrzeb użytkowników. Zatem przede wszystkim powinien być to e-podręcznik, który z jednej strony umożliwia uczenie się przy pomocy nowych technologii i w atrakcyjnych formach, z drugiej zaś – pozwala na tradycyjne uczenie się przy pomocy drukowanych stron tekstu.

Cechy nowoczesnego podręcznika akademickiego:

  • Aktualność i możliwość stałego aktualizowania treści
  • Multimedialność
  • Interaktywność
  • Dopasowanie do różnych stylów uczenia się
  • Dostępność i dopasowanie wyglądu i treści do różnych urządzeń
  • Możliwość wydrukowania dowolnego fragmentu
  • Ćwiczenia, testy, quizy do samodzielnego weryfikowania efektów uczenia się
  • Nawigacja liniowa lub skokowa
  • Pokazywanie różnych perspektyw
  • Atrakcyjny wygląd klarowność treści, czytelność układu