CO TO JEST E-PODRĘCZNIK?
PODRĘCZNIK VS. E-PODRĘCZNIK
Czym jest wciąż dzisiaj, a czym powinien być współczesny podręcznik akademicki? Zgodnie z wciąż obowiązującą definicją, podręcznik jest książką dla ucznia lub studenta, w której zawarty jest materiał nauczania przedstawiony za pomocą tekstu, rysunków i schematów. Jednak dziś źródłem wiedzy są przede wszystkim media elektroniczne, a książki przybierają formę e-booków. Podstawowym narzędziem, z którego korzysta każdy uczeń i student, jest smartfon.
Nie widzimy w tradycyjnych książkach nic złego – wręcz przeciwnie – bardzo je cenimy! Jednak uważamy, że tradycyjne formy uczenia muszą dziś być wsparte nowoczesnymi technologiami, a podręczniki akademickie odpowiadające na potrzeby współczesnych studentów powinny być – zgodnie z nazwą – rzeczywiście „pod ręką”. Ten warunek będzie spełniony wtedy, gdy studenci będą mieli możliwość wyboru form podręcznika (tradycyjna książka, e-book, audiobook, film, …), miejsca, w którym się uczą (dom, uczelnia, droga pomiędzy, park, …), oraz sposobów uczenia się (czytanie, rozwiązywanie zadań, quizów, notowanie, uczenie się z fiszek, …).
JAK POWINNA BRZMIEĆ DEFINICJA I JAKIE CECHY POWINIEN MIEĆ NOWOCZESNY PODRĘCZNIK AKADEMICKI?
Po pierwsze, z definicji powinien być to podręcznik elastyczny, który łatwo dopasować do zmieniających się potrzeb użytkowników. Zatem przede wszystkim powinien być to e-podręcznik, który z jednej strony umożliwia uczenie się przy pomocy nowych technologii i w atrakcyjnych formach, z drugiej zaś – pozwala na tradycyjne uczenie się przy pomocy drukowanych stron tekstu.
Cechy nowoczesnego podręcznika akademickiego:
- Aktualność i możliwość stałego aktualizowania treści
- Multimedialność
- Interaktywność
- Dopasowanie do różnych stylów uczenia się
- Dostępność i dopasowanie wyglądu i treści do różnych urządzeń
- Możliwość wydrukowania dowolnego fragmentu
- Ćwiczenia, testy, quizy do samodzielnego weryfikowania efektów uczenia się
- Nawigacja liniowa lub skokowa
- Pokazywanie różnych perspektyw
- Atrakcyjny wygląd klarowność treści, czytelność układu