Oferta szkoleń certyfikowanych dla nauczycieli 2022/2023
Oferujemy profesjonalne szkolenia podnoszące kompetencje zawodowe nauczycieli. Szkolenia prowadzimy w formie interaktywnych angażujących spotkań online. Po zrealizowanym szkoleniu wystawiamy fakturę VAT. Liczba godzin szkolenia oraz tematyka mogą odbiegać od proponowanych w ofercie, zapraszamy do rozmowy, dostosujemy nasze szkolenie do Państwa potrzeb i oczekiwań.
Neuronauki
Podstawy procesu uczenia się dla nauczycieli: kompendium wiedzy na temat warunków tworzenia pamięci.
Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się, warunki, w jakich zachodzi tworzenie śladów pamięciowych.
- Iluzja kompetencji (nieskuteczne sposoby uczenia się).
- Proces tworzenia śladów pamięciowych (zapamiętywania).
- Pamięć krótko- i długotrwała.
- Skojarzenia jako klucz do tworzenia pamięci.
- Dwa tryby uczenia się (skoncentrowany i rozproszony)
- Warunki efektywnego uczenia się:
- Tryb „spaced repetition” (efektywne rozłożenie nauki w czasie), krzywa zapominania
- Sen (konsolidacja pamięci i oczyszczanie): kluczowa rola w procesie tworzenia pamięci, skutki niedoboru
- Aktywność fizyczna: rola w procesie uczenia się
- Przerwy jako kluczowy czynnik uruchamiania sieci trybu rozproszonego
- Układ nagrody w mózgu: motywacja, nawyki, technika Pomodoro.
- Nastawienie do uczenia się (moc słów „jeszcze nie”, badania dr Carol Dweck).
- Motywacja: postrzeganie celu (badania dr Emily Balcatis).
- Prokrastynacja: mechanizm mózgowy, sposoby zmiany nawyków.
- Wielozadaniowość a praca skoncentrowana.
- Listy zadań a metoda time-blocking, priotytetyzacja, “pożegnanie z pracą”.
- Narzędzia uczenia się: fiszki i mapy myśli.
- Refleksyjny dziennik rozwoju.
- Polecane książki, wystąpienia TED(x), artykuły naukowe, serwisy internetowe i kursy online.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Neuronauki
Neuronauka dla nauczycieli (część 1): najnowsze wyniki badań na temat struktury i funkcjonowania mózgu w kontekście działań edukacyjnych.
- Podstawy budowy mózgu z perspektywy tworzenia pamięci, pamięć krótko- i długotrwała.
- Jak funkcjonuje mózg osoby młodej?
- Motywacja a stopnie, najnowsze wyniki badań na temat ocen cyfrowych.
- Mózg w trybie koncentracji i rozproszenia, praca głęboka i odpoczynek.
- Sen jako kluczowy etap w procesie tworzenia pamięci, skutki niedoboru.
- Aktywność fizyczna jako kluczowy element tworzenia pamięci.
- Jak działa stres w organizmie? Jak powstaje strach?
- Cukier a mózg.
- Alkohol a mózg.
- Jak słuchanie muzyki zmienia mózg?
- Jak książki zmieniają mózg?
- Czytanie książek drukowanych a słuchanie audiobooków.
- Pisanie ręczne a pisanie na klawiaturze.
- Uzależnienie od uczenia się.
- Plotki a mózg, przyczyny zainteresowania nieprawdziwymi informacjami (fake news), krytyczne myślenie.
- Jak medytacja zmienia mózg.
- Polecane książki, wystąpienia TED(x), artykuły naukowe, serwisy internetowe i kursy online.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Neuronauki
Neuronauka dla nauczycieli (część 2): przerwy w uczeniu się, sen, aktywność fizyczna jako kluczowe warunki tworzenia pamięci – analiza najnowszych wyników badań.
Wykład oparty o najnowsze wyniki badań naukowych.
- Wprowadzenie do neurobiologii z perspektywy procesów tworzenia pamięci:
- budowa i funkcjonowanie mózgu
- podstawy budowy i funkcjonowania neuronów.
- Uczenie się interwałowe (ang. space repetition, spacing learning) a uczenie się skomasowane
- dwa tryby tworzenia pamięci: koncentracja i tryb rozproszony (sieciowe)
- uczenie się naprzemienne, zblokowane, interwałowe i skomasowane
- procesy zachodzące w mózgu podczas przerw w uczeniu się
- przebadane modele
- Sen jako kluczowy etap w procesie tworzenia pamięci.
- fazy snu
- procesy zachodzące podczas snu (oczyszczanie, konsolidacja)
- drzemki (w ciągu dnia i rola „drzemki” w telefonie)
- rola światła
- skutki niedoboru
- Aktywność fizyczna jako kluczowy element tworzenia pamięci.
- procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie
- rola kortyzolu
- wpływ ćwiczeń na funkcjonowanie struktur mózgowych
- Polecane książki, artykuły naukowe i blogi naukowe.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Metody i narzędzia
Łamiąc utarte schematy: lekcja jako przestrzeń sprzyjająca współpracy i procesowi uczenia się. 30 sposobów na angażującą lekcję (także online).
Small teaching: 30 prostych strategii na zainicjowanie aktywnej pracy uczniów podczas lekcji. Metody wspierające aktywne zdobywanie i przetwarzanie wiedzy, ćwiczenie umiejętności krytycznego myślenia, korzystania z wiarygodnych źródeł informacji, współpracy, komunikacji, autorefleksji, dyskusji.
- Aktywny i pasywny przekaz w świetle najnowszych wyników badań naukowych: dlaczego interakcje sprawiają trudność nauczycielom i uczniom?
- 4 podstawowe strategie angażującej lekcji (mówienie i słuchanie, pisanie, czytanie, refleksja).
- Zacznij od planu: 5 warunków projektowania aktywnych zajęć.
- Rola dobrej instrukcji podczas angażującej lekcji.
- Checklista – upewnij się, że to zadziała.
- Pierwsze 5 minut zajęć jako kluczowy moment koncentracji uwagi uczniów: 10 prostych sposobów na rozpoczęcie.
- Ostatnie 5 minut zajęć jako element podsumowujący: 8 prostych sposobów na refleksyjne zakończenie zajęć.
- 14 prostych strategii na kilkuminutową pracę zespołową podczas zajęć niezależnie od liczebności grupy (presentation question titles, peer instruction, buzz words, keywords, assign-in-class-writing, one-minute paper, 3-minute-pause, context, review questions, mind map, 3-2-1 strategy, nominate the topic for further discussion, Q&A mode, share notes).
- Metoda webquestu.
- Odwrócona lekcja (flipped education) – wprowadzenie do zagadnienia.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Metody i narzędzia
Angażujące i niestandardowe formy zadań. 25 pomysłów na zadania wzbudzające wysoką motywację uczniów do pracy i kształtujących kluczowe kompetencje przyszłości (4K).
Przegląd inspirujących, niestandardowych, autorskich sposobów na wzbudzenie zaangażowania uczniów do zdobywania i przetwarzania wiedzy oraz nabywania umiejętności przewidzianych dla efektów uczenia się przedmiotu.
Sposób realizacji zadań wspiera kształtowanie kluczowych kompetencji, tzw. 4K: komunikacja (KO), kooperacja (WS), krytyczne myślenie (KM) i kreatywność (KR) oraz umiejętność przeprowadzania analizy (AN), umiejętność wystąpień publicznych (WP), zarządzanie sobą i zadaniami w czasie (ZA), refleksyjne myślenie (RE), zainteresowanie przedmiotem (ZP), zastosowanie wiedzy w praktyce (ZW), organizacja wiedzy (OW), umiejętność dyskusji (DY), umiejętność argumentacji (AR), kultura i struktura wypowiedzi (KU), wykorzystanie narzędzia wspierającego proces uczenia się (NA), umiejętności interpersonalne (IN), myślenie w kategoriach definicji i realizacji celu (CE), rozumienie procesów (RO), myślenie przyczynowo - skutkowe (PS), umiejętność wizualizacji treści (WI), budowanie scenariuszy (SC), znajomość procesów motywacji (MO), aktywność fizyczna (AF).
- Ranking „TOP TEN” (AN, KM)
- Wywiad w wyobraźni (KR)
- Mowa windowa (AN, KM, WP, ZA)
- Hydepark (KM, ZP)
- Refleksyjny dziennik uczenia się (RE)
- Mapa myśli (AN, KM)
- Wzajemne ocenianie (AN, KM, KO)
- Dokumentalium (KR, ZW, ZP)
- Infografika (WI, RO, PS)
- Fiszki (OW, NA)
- Poradnik dla początkujących (KO, KM, KR, ZW, AR, CE, RO, PS, WI, S.C.)
- Encyklopedia (ZA, KM, RE, OW)
- Opowiadania dla dzieci (KO, KM, KR, ZW, CE, RO, WI, SC, MO)
- Zadania świąteczne (KR, ZP)
- Wywiad z ciekawym człowiekiem (KO, WP, ZP, KU, IN, SC)
- Uczniowska mini konferencja (KO, IN, KU, WP, ZA)
- Mini wykłady uczniów (KO, KM, WP, ZA, KU, DY)
- Gry planszowe (KO, KR, KM, WS, ZA, SC, WI, MPS, MO)
- Gry karciane (KR, KM, ZA, SC, WI, MPS, MO)
- Kieszonkowy pokój zagadek (KO, PS, KR, WS, ZA)
- Gra terenowa (KO, WS, ZA, PS, AF)
- Debata oxfordzka (KO, DY, AR, KU, WP)
- Film (KO, AN, CE, SC, WI)
- Podcast (KO, CE, SC)
- Blog (KO, CE, IN, ZA)
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Metody i narzędzia
Zmotywowani uczniowie: 25 zasad wspierania uczniów w uczeniu się, rozwoju i pracy z sensem.
Warsztat pokazujący, jak zadbać o wysoką motywację uczniów do uczenia się.
- Poznaj swoich uczniów.
- Jasno określ cele uczenia się.
- Daj uczniom poczucie kontroli nad procesem uczenia się.
- Pokaż uczniom narzędzia wspierające proces uczenia się, przedstaw podstawowe warunki tworzenia pamięci.
- Pomóż uczniom wziąć odpowiedzialność za proces uczenia się.
- Zapewnij uczniom poczucie bezpieczeństwa.
- Przeorganizuj przestrzeń, w której pracują uczniowie.
- Pomóż uczniom w rozpoznaniu własnej motywacji każdego ucznia do uczenia się.
- Zapewnij dynamikę i różnorodność doświadczeń na lekcji.
- Wykorzystuj zainteresowania i talenty uczniów, daj im wyrażać siebie.
- Pozwól uczniom współpracować.
- Daj uczniom doświadczyć pozytywnej rywalizacji opartej na budowaniu współpracy w zespołach i wzbudzającej emocje wspierające dobrostan uczniów.
- Dawaj nieśmiałym uczniom wypowiadać się bez naruszania ich strefy komfortu.
- Dziękuj swoim uczniom.
- Chwal swoich uczniów, wskazuj ich mocne strony.
- Dawaj informacje zwrotną.
- Proś o informację zwrotną.
- Zapewnij uczniom bezpieczną przestrzeń popełniania błędów i poprawy.
- Dziel się swoim entuzjazmem.
- Dbaj o dobrostan swoich uczniów.
- Stawiaj przed swoimi uczniami wysokie cele, ale osiągalne.
- Daj uczniom możliwość śledzenia swojego postępu.
- Naucz studentów myśleć refleksyjnie o procesie uczenia się i rozwoju.
- Dawaj szansę na sukces każdemu uczniowi niezależnie od poziomu jego kompetencji, doceniaj rozwój.
- Zadbaj o rytuały.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Metody i narzędzia
Ocenianie wzajemne, samoocena i współocenianie.
Uczenie się przez współpracę (peer learning), ocenianie wzajemne (peer reviewing). Kryteria oceny jako kluczowy element wzajemnej oceny, rola i zasady konstruowania.
Metody pracy oceny wzajemnej:
- metoda „Jigsaw”
- mini-wykłady uczniów
- mini-konferencja
- mowa windowa
- metoda „Blind review”
- metoda głosowania „Post it”
- sposoby uczniowskiej oceny wystąpień (także z wykorzystaniem darmowych aplikacji)
Sposoby samooceniania uczniów w procesie edukacyjnym. Refleksyjny dziennik uczenia się jako metoda obserwacji i wnioskowania o własnym procesie uczenia się. Sposoby prowadzenia dziennika, narzędzia, propozycje instrukcji.
Współocenianie jako metoda włączająca uczniów w proces ewaluacji własnych osiągnięć.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Metody i narzędzia
Stres na klasówce: jak wesprzeć uczniów przed i podczas ważnych sprawdzianów? 30 niestandardowych i bardzo skutecznych sposobów.
Zbyt wysoki poziom stresu uniemożliwia prawidłową prace hipokampa, co oznacza trudności w przywoływaniu śladów pamięciowych. Jak możemy pomóc naszym uczniom?
Warsztat, podczas którego w zespołach uczestnicy projektują sposoby wsparcia uczniów przygotowujących się do sprawdzianów, prac klasowych lub egzaminów i obniżenia poziomu stresu podczas egzaminu.
- Stres jako proces fizjologiczny, działanie hipokampa w warunkach stresu.
- Najnowsze wyniki badań na wpływem stresu na procesy zapamiętywania.
- Sprawdzian – cel i forma, alternatywne sposoby sprawdzania efektów uczenia się.
- Jaki cel nieświadomie realizuje nauczyciel w trakcie projektowania pytań?
- Uważność na różne potrzeby różnych uczniów.
- Poczucie kontroli kluczem w radzeniu sobie ze stresem.
- Sposoby wsparcia uczniów w przygotowaniu do sprawdzianu (na początku i w trakcie semestru).
- Sposoby wsparcia uczniów podczas sprawdzianów (pisemnego i ustnego).
- Samoocena i współocena – alternatywny sposób oceny osiągniętych efektów uczenia się.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Systemy motywacyjne
Grywalizacja w edukacji: budowanie fabularnych systemów motywacyjnych do przedmiotów szkolnych.
Grywalizacja (gamifikacja) to metoda pozwalająca na wzbudzenie i utrzymanie bardzo wysokiej motywacji uczniów do uczenia się przez wykorzystanie mechanizmów znanych z gier (punkty, odznaki, etapy, postęp, rangi, okna czasu, wymiana dóbr, handel, kolekcjonowanie, kooperacja, niespodzianki).
Grywalizacja wspiera zmianę nawyków studentów w uczeniu się, systematyczną pracę, współpracę, zarządzanie sobą i zadaniami w czasie, strategiczne podejście do własnej edukacji, wzięcie odpowiedzialności za własną pracę. Jest środowiskiem, w którym można bezpiecznie popełniać błędy i traktować je jako okazję do rozwoju. Uczestnictwo w zgrywalizowanych zajęciach daje wysoką satysfakcję i przyjemność zarówno uczniom (graczom), jak i nauczycielowi (mistrzowi gry).
Metoda znakomicie sprawdza się w przypadku przedmiotów postrzeganych przez uczniów jako trudne albo nieinteresujące, gdy brak im motywacji do uczenia się.
- Przykład zastosowania grywalizacji w procesie edukacyjnym (analiza elementów, efekty, opinie)
- Źródła motywacji, mózgowy układ nagrody, warunki osiągnięcia efektu „flow”.
- Podstawowe elementy mechaniki i dynamiki gier i ich zastosowanie w zgrywalizowanym przedmiocie.
- Narracja w grze: źródła inspiracji, sposoby implementacji fabuły do gry, fabularyzacja zadań., formy zadań.
- Czego należy unikać grywalizując zajęcia?
- Prezentacja drugiego przedmiotu w formie zgrywalizowanej: analiza celów, ocena stopnia ich realizacji.
- Narzędzia webowe wspierające zgrywalizowany przedmiot (kreator stron, współdzielone tabele wyników)
- Od pomysłu do szkicu systemu: konstruowanie ogólnych założeń dla zgrywalizowanego przedmiotu.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne / 8 godzin dydaktycznych (warsztaty projektowania własnych grywalizacji)
- Cena: 2000 zł / 4000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams) / online (MSTeams) lub stacjonarnie
- Maksymalna liczba uczestników: 70 /15 (w przypadku pracy warsztatowej)
- Opcja: Możliwość konsultacji indywidualnych i grupowych krótkotermiowych i długoterminowych, asystowanie przy projektowaniu i wdrażaniu oraz badaniu efektów.
Game-based learning
Projektowanie gier edukacyjnych: gry planszowe, quizowe, terenowe, pokoje zagadek.
- Dlaczego ludzie grają w gry? - neurobiologiczne podstawy procesu motywacji, działanie układu nagrody w mózgu.
- Rodzaje najczęściej stosowanych mechanik, analiza elementów mechaniki i dynamiki gier.
- Zasady tworzenia instrukcji.
- Inspiracje (analiza wybranych gier planszowych i quizowych).
- Projektowanie gier przez uczniów metodą Design-Thinking.
- Gra miejska i escape room (w tym kieszonkowy escape room) w edukacji jako przykłady gier typu LARP – zasady projektowania, narzędzia.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Nowe technologie
Wystarczy jedno narzędzie, by przeprowadzić angażujące zajęcia! Wszystko o Mentimeter (praca w narzędziu).
Mentimeter to narzędzie, które daje moc zarządzania interakcjami między uczestnikami procesu, budowania relacji i podsycania emocji w procesie tworzenia pamięci. To bezpłatna aplikacja, która pozwala przeprowadzić angażującą lekcję, wykład, warsztaty, zebranie z rodzicami, konferencję w formach online i stacjonarnie, z ekranem i bez ekranu (slajdy w telefonie uczestników).
Warsztat składa się z 2 części: w pierwszej uczestnicy testują działanie aplikacji jako użytkownicy (uczniowie), perspektywa user experience będąca podstawa do pracy projektowej w roli nauczycieli. W drugiej części uczestnicy projektują slajdy, aktywności, interakcje i sposób komunikacji jako nauczyciele (immersive lecture designers).
Praca na narzędziu, należy przedtem założyć darmowe konto w aplikacji Mentimeter (www.mentimeter.com).
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne
- Cena: 2000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Nowe technologie
Narzędzia TIK w pracy nauczyciela: 20 aplikacji wspierających projektowanie angażujących zajęć
Warsztat dotyczący wykorzystania zasobów webowych (darmowych aplikacji) do projektowania materiałów i narzędzi do zajęć. Darmowe aplikacje internetowe wspierające budowanie zaangażowania, wspomagające komunikację i motywujące do (współ)pracy.
Wybrane narzędzia wspierają wykorzystanie smartfonów na zajęciach do celów edukacyjnych:
- quizy, chmury wyrazowe, skala, badania preferencji, sesje Q&A, interaktywna prezentacja w telefonie uczniów
- porównanie opcji w darmowych wersjach aplikacji do quizów interaktywnych
- aplikacja do cichych quizów (bez udziału nauczyciela)
- fiszki, systemy powtórkowe
- programy do tworzenia grafik
- bazy darmowych zdjęć, grafik, filmów, muzyki
- projektowanie logotypów
- usuwanie tła ze zdjęć i filmów
- interaktywne obrazy, mapy, pokoje zagadek
- turnieje wiedzy
- zadania aktywizujące
- tworzenie stron www
- praca zespołowa na współdzielonym dokumencie
- praca zespołowa na tablicach
- praca zespołowa, praca w projekcie (etapy, organizacja pracy)
- ankiety, głosowanie, scenario-based learning
- generator kodów QR.
- Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne / 8 godzin dydaktycznych (warsztaty projektowania własnych zasobów w wybranych aplikacjach)
- Cena: 2000 zł / 4000 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams) / online (MSTeams) lub stacjonarnie
- Maksymalna liczba uczestników: 70 /15 (w przypadku pracy warsztatowej)
Inspiracje
Książki, które dają wiedzę, inspirację i narzędzia.
Ranking 30 najważniejszych książek w pracy projektantka procesów uczenia się (nauczyciela). Podczas tego wyjątkowego warsztatu uczestnicy poznają książki, z których można czerpać wiedzę i inspiracje do działania.
Tytuły prezentowane są w 7 kategoriach:
- neurobiologia i neuronauki,
- psychologia,
- dobrostan ucznia i nauczyciela,
- współpraca (uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel),
- narzędzia edukacyjne,
- analityka trendów i badania edukacyjne,
- inspirujące biografie.
- Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
- Cena: 1200 zł
- Sposób realizacji szkolenia: online (MSTeams)
- Maksymalna liczba uczestników: 70
Autorka i prowadząca szkolenia
dr hab. Joanna Mytnik, prof. uczelni, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
Jej pasją jest projektowanie skutecznych procesów uczenia się, najczęściej z użyciem niestandardowych metod i narzędzi, wykorzystuje grywalizację w edukacji od 2013 r. W swojej pracy dydaktycznej, od 20 lat, poza grywalizacją, stosuje gry miejskie i planszowe, szeroko wykorzystuje nowe technologie w pracy dydaktycznej.
Od wielu lat prowadzi szkolenia i wykłady dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych w Polsce i na świecie. Przeciwniczka stopni szkolnych i opresyjnego systemu edukacyjnego.
Jako biolożka w swojej pracy dydaktycznej wykorzystuje najnowszą wiedzę neurobiologiczną. Jest pomysłodawczynią i organizatorką cyklu ogólnopolskich Konferencji Dydaktyki Akademickich „Ideatorium” (od 2014), ekspertem i trenerem w międzynarodowym projekcie „INDOPED - aktywne metody nauczania w indonezyjskich uczelniach wyższych”. Odznaczona medalem KEN (201.). Laureatka nagrody "Nauczyciel Roku" im. Mrongowiusza dla najlepszych nauczycieli akademickich UG (2019).
Od 2020 roku kieruje nowo utworzoną jednostką dydaktyczną na Politechnice Gdańskiej: Centrum Nowoczesnej Edukacji. Nagrodzona nagrodą Rektora PG II stopnia za osiągnięcie organizacyjne w 2020 roku oraz nagrodą Rektora PG I stopnia za osiągnięcie organizacyjne w 2021 roku.
KONTAKT
joana.mytnik@pg.edu.pl, tel. 502 494 189