Materiały | Centrum Nowoczesnej Edukacji PG

Treść strony

Materiały



Platforma eNauczanie PG: informacja dla studentów

Polityka AI na Politechnice Gdańskiej

Droga Studentko, drogi Studencie,

Wytyczne dotyczące wykorzystania narzędzi GenAI w procesie kształcenia na Politechnice Gdańskiej znajdziesz w TUTAJ w formie interaktywnych infografik (pismo okólne Rektora PG 29/2024 z dnia 19 sierpnia 2024 roku).

UŻYCIE NARZĘDZI GenAI W PROCESIE KSZTAŁCENIA

Politechnika Gdańska uznaje wysoki etos uczciwości akademickiej za swoją najwyższą wartość  i opiera się na szacunku oraz zaufaniu do etyki nauczycieli, doktorantów oraz studentów.

W trakcie realizacji przedmiotu możesz korzystać z zaawansowanych narzędzi GenAI w procesie twórczym, jeśli takie użycie jest udokumentowane

Politechnika Gdańska przyjmuje podział narzędzi GenAI na dwie grupy w zależności od stopnia ingerencji w proces tworzenia zasobów (treści, kodu, obrazów itp.):

1. Narzędzia GenAI potencjalnie NISKIEGO stopnia ingerencji: narzędzia, które umożliwiają  poprawianie  lub  przeglądanie  treści, gromadzenie i przetwarzanie danych (np. korekta stylu, gramatyki i interpunkcji, narzędzia do tłumaczenia, narzędzia do transkrypcji).

Treść oświadczenia: „Oświadczam, że treści wygenerowane przy pomocy  GenAI poddał_m krytycznej analizie i zweryfikował_m.”

2. Narzędzia GenAI potencjalnie WYSOKIEGO stopnia ingerencji w proces twórczy: narzędzia, które  generują  treści, kod  i  obrazy (także  audiowizualne).

Treść oświadczenia: "Korzystał_m z następujących narzędzi o potencjalnie wysokim stopniu ingerencji, a treści  wygenerowane  przy  pomocy  GenAI  poddał_m krytycznej  analizie i zweryfikował_m: [lista lub tabela]”

Przykładowe obszary wykorzystania narzędzi wysokiego stopnia ingerencji:
a) ideacja, czyli procesy generowania, oceniania i rozwijania pomysłów;
b) pozyskiwanie wiedzy i przegląd literatury (porada: wyszukiwarki służą wyszukiwaniu
informacji, ChatGPT służy kreowaniu);
c) operacje na tekście;
d) tworzenie i operacje na grafikach;
e) pisanie kodu;
f) analiza danych;
g) modelowanie ekonomiczne i matematyczne.

3. W  przypadku  pracy  wytworzonej  bez  użycia  narzędzi  GenAI  obowiązuje  następująca  treść oświadczenia: „Oświadczam, iż praca została wytworzona samodzielnie i bez wykorzystania narzędzi GenAI”.

Pamiętaj!

Każda opinia  oraz wywód przedstawiony w pracy przedstawianej do oceny musi być odzwierciedleniem własnej wiedzy studenta. Nauczyciel  ma  prawo  zweryfikować  stopień  samodzielności  pracy  studenta  przeprowadzając  dodatkową rozmowę na temat pracy w celu ustalenia poziomu jej samodzielności.

Szanse, zagrożenia i kwestie etyczne związane z wykorzystaniem narzędzi GenAI:

Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości, podziel się nimi. Wszyscy się uczymy.

Więcej informacji na temat GenAI na stronie: https://cne.pg.edu.pl/genai  

Wersja word znajduje się tutaj