Platforma eNauczanie PG: informacja dla studentów
Polityka AI na Politechnice Gdańskiej
Droga Studentko, drogi Studencie,
Wytyczne dotyczące wykorzystania narzędzi GenAI w procesie kształcenia na Politechnice Gdańskiej znajdziesz w TUTAJ w formie interaktywnych infografik (pismo okólne Rektora PG 29/2024 z dnia 19 sierpnia 2024 roku).
UŻYCIE NARZĘDZI GenAI W PROCESIE KSZTAŁCENIA
Politechnika Gdańska uznaje wysoki etos uczciwości akademickiej za swoją najwyższą wartość i opiera się na szacunku oraz zaufaniu do etyki nauczycieli, doktorantów oraz studentów.
W trakcie realizacji przedmiotu możesz korzystać z zaawansowanych narzędzi GenAI w procesie twórczym, jeśli takie użycie jest udokumentowane.
Politechnika Gdańska przyjmuje podział narzędzi GenAI na dwie grupy w zależności od stopnia ingerencji w proces tworzenia zasobów (treści, kodu, obrazów itp.):
1. Narzędzia GenAI potencjalnie NISKIEGO stopnia ingerencji: narzędzia, które umożliwiają poprawianie lub przeglądanie treści, gromadzenie i przetwarzanie danych (np. korekta stylu, gramatyki i interpunkcji, narzędzia do tłumaczenia, narzędzia do transkrypcji).
Treść oświadczenia: „Oświadczam, że treści wygenerowane przy pomocy GenAI poddał_m krytycznej analizie i zweryfikował_m.”
2. Narzędzia GenAI potencjalnie WYSOKIEGO stopnia ingerencji w proces twórczy: narzędzia, które generują treści, kod i obrazy (także audiowizualne).
Treść oświadczenia: "Korzystał_m z następujących narzędzi o potencjalnie wysokim stopniu ingerencji, a treści wygenerowane przy pomocy GenAI poddał_m krytycznej analizie i zweryfikował_m: [lista lub tabela]”
Przykładowe obszary wykorzystania narzędzi wysokiego stopnia ingerencji:
a) ideacja, czyli procesy generowania, oceniania i rozwijania pomysłów;
b) pozyskiwanie wiedzy i przegląd literatury (porada: wyszukiwarki służą wyszukiwaniu
informacji, ChatGPT służy kreowaniu);
c) operacje na tekście;
d) tworzenie i operacje na grafikach;
e) pisanie kodu;
f) analiza danych;
g) modelowanie ekonomiczne i matematyczne.
3. W przypadku pracy wytworzonej bez użycia narzędzi GenAI obowiązuje następująca treść oświadczenia: „Oświadczam, iż praca została wytworzona samodzielnie i bez wykorzystania narzędzi GenAI”.
Pamiętaj!
Każda opinia oraz wywód przedstawiony w pracy przedstawianej do oceny musi być odzwierciedleniem własnej wiedzy studenta. Nauczyciel ma prawo zweryfikować stopień samodzielności pracy studenta przeprowadzając dodatkową rozmowę na temat pracy w celu ustalenia poziomu jej samodzielności.
Szanse, zagrożenia i kwestie etyczne związane z wykorzystaniem narzędzi GenAI:
- „Wykładowcy AI i wirtualni korepetytorzy, „Czy kalkulator nauczy mnie matematyki?", dr hab. inż. Piotr Szczuko, prof. PG [30:18]
- „AI 101. Od podstaw do tworzenia własnych, lokalnych systemów”, dr inż. Bartosz Muczyński [27:50]
Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości, podziel się nimi. Wszyscy się uczymy.
Więcej informacji na temat GenAI na stronie: https://cne.pg.edu.pl/genai