Do czwartej edycji Konkursu Innowacji Dydaktycznych zgłoszono 28 wniosków. Kapituła Konkursu, składająca się z przedstawicieli wszystkich wydziałów i centrów, Prorektora ds. Kształcenia oraz Dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji jako przewodniczącej, postanowiła przyznać finansowanie dwunastu z nich, przeznaczając na ten cel łączną kwotę 200 981,00 zł.
Uroczyste wręczenie decyzji przyznania grantów odbyło się podczas gali "Święto Dydaktyki" 14 października 2024 r. Więcej informacji o gali (czytaj)
Lista nagrodzonych projektów:
- Wirtualne stanowisko obsługi akceleratora radioterapeutycznego, dr Brygida Mielewska, prof. uczelni (Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej)
Opis szczegółowy
Celem projektu jest opracowanie, w ścisłej współpracy z Katedrą Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej WETI PG, modelu akceleratora medycznego w technologii VR, w tzw. bunkrze, z ypowymi akcesoriami takimi jak: komory jonizacyjne, fantomy, elektrometry itp. Model VR zapewnia najważniejsze funkcjonalności: przesuw stołu, obrót głowicy akceleratora, ustawienie elementów do pomiaru i kontroli wiązki, uruchomienie „pomiaru” itp.Umożliwia to:
- wizualizację zagadnień fizyki AM,
- wirtualne doświadczenie obsługi AM i oprzyrządowania,
- trening procedur dozymetrycznych i ich samodzielna realizacja,
- utrwalenie metodyki obliczeń mocy AM oraz dawek,
- w wyniku pomiarów, ocenę dopuszczalności akceleratora do naświetlania pacjentów.
- WibroNauka - badania i aplikacje, dr inż. Roksana Licow (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)
Opis szczegółowy
Dzięki tej innowacji studenci zyskują możliwość pracy z nowoczesną i zaawansowaną aparaturą pomiarową oraz specjalistycznym oprogramowaniem, co pozwala im na zdobywanie praktycznych umiejętności analizy danych i rozwiązywania rzeczywistych problemów występujących w praktyce inżynierskiej. Studenci nabywają umiejętności pracy zespołowej oraz interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów inżynierskich. Prowadzą też eksperymenty z użyciem rzeczywistych danych, narzędzi analitycznych oraz tworzą własne tory pomiarowe, korzystając z nowoczesnej aparatury badawczej. Projekt łączy praktyczne umiejętności techniczne z analizą danych i technologiami informatycznymi a także obejmuje wyjazdy badawcze i zajęcia prowadzone w językach obcych w ramach międzynarodowej wymiany akademickiej.
- Immersive Descriptive Geometry - eksploracja przestrzeni rzutowej w jaskini VR, dr inż. arch. Małgorzata Rogińska-Niesłuchowska (Wydział Architektury)
Opis szczegółowy
Projekt dotyczy wykorzystania jaskini zanurzonej eksploracji wirtualnej przestrzeni w Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej, na Wydziale Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki PG w celu ułatwienia studentom zrozumienia podstawowych założeń, metod i konstrukcji wykorzystywanych w geometrii wykreślnej i grafice inżynierskiej poprzez interaktywne doświadczenia w jaskini wirtualnej przestrzeni. Interaktywne prezentacje wykorzystujące technologię rzeczywistości wirtualnej do wizualizacji metod rzutowania oraz założeń i konstrukcji stosowanych w geometrii wykreślnej rozszerzą możliwości prezentacji zagadnień omawianych podczas wykładów z grafiki inżynierskiej i geometrii wykreślnej. Pomoże to studentom lepiej zrozumieć zasady rzutowania i operacje wykonywane w przestrzeni rzutowej. Zwiększy też zaangażowanie studentów w realizację powierzonych im zadań poprzez umożliwienie im wykorzystania nowoczesnych technologii i innowacyjnych metod do rozwiązywania geometrycznych problemów w przestrzeni.
- Rozwinięcie interaktywnej aplikacji "W poszukiwaniu równowagi", dr inż. Katarzyna Szepietowska (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)
Opis szczegółowy
Projekt stanowi kontynuację projektu „W poszukiwaniu równowagi: aplikacja do nauki analizy statycznej układów prętowych” realizowanego w ramach drugiej edycji konkursu KID. Interaktywną aplikację „W poszukiwaniu równowagi” przygotowano aby wyjść naprzeciw potrzebom współczesnych studentek i studentów i ułatwić im efektywną pracę własną w zakresie mechaniki układów statycznie wyznaczalnych. Osoby studiujące ćwiczą w aplikacji sporządzanie wykresów sil wewnętrznych. Poprzez wielopoziomowy system natychmiastowej informacji zwrotnej i wskazówek uczą się samodzielnej oceny poprawności rozwiązania oraz pogłębiają zrozumienie powiązań statyki z rzeczywistymi problemami inżynierskimi. Aplikacja jest nowoczesnym narzędziem podnoszącym motywację do systematycznej nauki mechaniki. Pierwsza wersja aplikacji została bardzo dobrze odebrana przez osoby studiujące budownictwo. Dlatego też w aktualnym projekcie chcielibyśmy ją rozbudować. Planujemy, że w przyszłości aplikacja uzupełniona o krótkie filmy może być narzędziem wprowadzającym elementy klasy odwróconej na kursie mechaniki ogólnej. Taki tryb pracy podnosi efektywność nauki i zaangażowanie studentów na zajęciach.
- CoLLABO-Kreatywna Współpraca w Projektowaniu Osiedli, dr inż. arch. Anna Rubczak (Wydział Architektury)
Opis szczegółowy
Celem projektu jest zwiększenie zaangażowania i współpracy studentów poprzez połączenie tematyki przedmiotów Projektowanie Architektoniczne i Projektowanie Urbanistyczne w zakresie kształtowania przestrzeni zabudowy wielorodzinnej. Projekt zakłada zastosowanie metod dydaktycznych, które aktywizują różne zmysły oraz integrują różnorodne zagadnienia skali architektonicznej i urbanistycznej. Pomysł na innowację powstał podczas wspólnej pracy w ramach Projektowania Architektonicznego i Projektowania Urbanistycznego na semestrze 4. Podczas wspólnej pracy ze Studentami dostrzeżono potrzebę zintegrowania dwóch przedmiotów, które zwiększa efektywność pracy studentów. Co się zmieni dzięki naszej innowacji? Innowacja zapewni możliwość wykorzystania metody projektowania w sytuacji zmieniających się przepisów budowlanych i zapewni możliwość wykorzystywania w przyszłym życiu zawodowym Studenta. Poprzez wielozmysłowe podejście nastąpi poprawa efektywności sporządzania projektów. Zastosowanie metody (model oraz narzędzie check lista) zapewni zgodność projektów z obowiązującymi przepisami i standardami w zakresie architektury i urbanistyki.
- Misja MARIA – tajne kody fizyki jądrowej, dr Brygida Mielewska, prof. uczelni (Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej)
Opis szczegółowy
Celem projektu jest opracowanie zgrywalizowanego kursu blended-learning, wraz z materiałami dydaktycznymi w wersji polsko-angielskiej oraz gry terenowej dla studentów oraz uczniów szkół średnich (niższy poziom trudności - na potrzeby wydarzeń organizowanych na PG np. Politechnika talentów, przyjazdy uczniów w ramach projektów Uranium itp.) Projekt dotyczy zajęć z zakresu fizyki jądrowej, obejmujących szeroki zakres zagadnień. Każde z nich, poza bazą teoretyczną, posiada szereg zastosowań w przemyśle, energetyce i medycynie, z którymi warto zapoznać studentów, najlepiej przez zajęcia praktyczne tj. pomiary i obliczenia. Dzięki gamifikacji zwiększy się zaangażowanie i systematyczność pracy studentów, świadomość ekologiczna (także wśród nauczycieli) na temat fizyki i energetyki jądrowej, poprawią umiejętności językowe w zakresie słownictwa specjalistycznego, a także możliwa stanie się praca ze studentami niepolskojęzycznymi oraz włączenie przedmiotów do oferty sojuszu Enhance. Nie bez znaczenia jest aspekt społeczny i przeciwdziałanie tzw. „radiofobii” oraz podkreślenie współczesnej roli inżynierii i fizyki medycznej, poprzez popularyzację wiedzy na temat fizyki wysokich energii, a także biografii naszej Noblistki – Marii Skłodowskiej-Curie.
- Polowanie na lisa – gry w technice antenowej, mgr inż. Alicja Olejniczak (Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki)
Opis szczegółowy
„Polowanie na lisa” to gra, w której każdy uczestnik wyposażony w mobilny odbiornik ma za zadanie w jak najkrótszym czasie odnaleźć wszystkie nadajniki ukryte w pobliżu, nadające w trybie ciągłym. Projekt zakłada, że studenci zmotywowani chęcią odnalezienia wszystkich nadajników szybciej niż pozostali uczestnicy gry, postarają się efektywnie wykorzystać w praktyce wiedzę dot. techniki antenowej i propagacji fal. Celem wprowadzenia gry jest rozszerzenie wiedzy zdobytej podczas etapu projektowania anten o kontekst praktyczny, ukazujący studentom co w rzeczywistym środowisku propagacyjnym oznacza np. kierunkowość, moc odbieranego sygnału oraz w jaki sposób przeszkody terenowe (np. elementy infrastruktury a nawet ludzkie ciało) wpływają na transmisję sygnałów radiowych. Dotychczas przedmiot „Anteny i propagacja fal” składał się z trzech bloków projektowych podczas których studenci mieli za zadanie zaprojektować przy użyciu programu symulacyjnego 3 typy anten. Pomimo obserwacji graficznych reprezentacji charakterystyk promieniowania w płaszczyznach dwuwymiarowych studenci mieli problem z przełożeniem obserwowanych zjawisk na rzeczywiste elementy antenowe, nie do końca rozumieli też takie pojęcia jak choćby płaszczyzna promieniowania czy kierunkowość. Co więcej, sposób realizacji zajęć determinował ograniczenie omawianego materiału jedynie do samego procesu projektowania anteny, a pomijał aspekty dot. propagacji fal radiowych w rzeczywistym medium transmisyjnym.
- Wirtualne centrum treningowe oceny stanu technicznego obiektu budowlanego, dr inż. Emilia Miszewska (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)
Opis szczegółowy
Celem projektu jest próba stworzenia narzędzia do rozwijania przez studentów praktycznych umiejętności związanych z przeprowadzeniem oceny stanu technicznego obiektu budowlanego bez konieczności uczestniczenia w zajęciach w terenie. Obecnie studenci borykają się z brakiem umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na wiedzę praktyczną. Znają zasadę konstruowania i wykonywania poszczególnych elementów budynku oraz technologię jego wykonania, ale nie są w stanie w jednoznaczny sposób wskazać czy i w jaki sposób, widoczne uszkodzenia wpływają na ogólny stan obiektu. W tym celu wykładowcy organizują zajęcia terenowe, które z różnych powodów (dobór terminu, formalności związane z przygotowaniem zajęć w terenie czy kwestie zdrowotne studentów) nie są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Narzędzie, które ma powstać dzięki środkom z Konkursu Innowacji Dydaktycznych ma być rozwijane etapami. Wersja podstawowa zostanie rozszerzona o wersje wielojęzyczne w zależności od potrzeb użytkowników, powstanie szeroka baza obiektów budowlanych (nie tylko budynków) oraz możliwych uszkodzeń, które zostaną skatalogowane, aby na bazie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji można było generować wygląd oraz opis uszkodzeń zachodzących w poszczególnych elementach budynku w sposób zautomatyzowany. Z wirtualnego centrum szkoleniowego mogłyby korzystać osoby pełniące niezależne funkcje w budownictwie. Narzędzie w pełnej wersji pomogłoby w wypracowania standardów oceny stanu technicznego obiektów budowlanych minimalizując subiektywny wpływ oceny osoby jej przeprowadzającej.
- Narzędzie do konstruowania modeli układów prętowych, dr inż. Magdalena Oziębło (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)
Opis szczegółowy
Celem projektu jest stworzenie zestawów prostych elementów prętowych wykonanych techniką druku 3D (lub drewnianych) oraz łączników, które mają posłużyć studentom do samodzielnego konstruowania prostych układów prętowych. Narzędzie ma stanowić rodzaj „klocków”, z których student mógłby złożyć, bez użycia skomplikowanych narzędzi i zajmowania stanowiska w laboratorium, układ na podstawie zadanego schematu statycznego a następnie porównać zachowanie się stworzonej przez siebie konstrukcji z rozwiązaniem analitycznym wykonanym na podstawie poznanych na zajęciach mechaniki metod obliczeniowych. Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzia, które pomoże studentom zwizualizować oraz właściwie zinterpretować wykonane przez nich obliczenia sił wewnętrznych oraz przemieszczeń w konstrukcjach prętowych. Obecnie studenci są w stanie wykonać nawet skomplikowane obliczenia bez zrozumienia ich fizycznego sensu- wykorzystanie modeli pomogą im lepiej zrozumieć co właściwie liczą i jak uzyskany wynik powiązać np. z widoczną deformację modelu pod zadanym obciążeniem.
- CW Excel - Centrum wsparcia rozwiązywania problemów gospodarczych z wykorzystaniem arkusza, dr Anna Baj-Rogowska (Wydział Zarządzania i Ekonomii)
Opis szczegółowy
Projekt dotyczy implementacji innowacyjnego nauczania przedmiotu, na którym studenci kształtują umiejętności rozwiązywania problemów gospodarczych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. W ramach tej innowacji powstaje Centrum wsparcia biznesu z sektora MŚP (głównie dla mikro- i małych firm), którego zadaniem jest dostarczanie praktycznych przypadków biznesowych wymagających wsparcia, w celu automatyzacji zadań gospodarczych. Model pracy nad rzeczywistymi problemami z praktyki gospodarczej jest bardzo angażujący i wskazuje studentom, jakie umiejętności są cenne podczas działalności firmy na rynku. Wartością dodaną dla studentów korzystających z tej innowacji jest praca nad realnym wyzwaniami gospodarczymi, weryfikacja już zdobytych umiejętności i wiedzy oraz dalszy rozwój m.in. dzięki nawiązaniu współpracy z firmami, które może ułatwić udział w praktykach i stażach czy otrzymanie zleceń.
- Rozwinięcie prototypu grywalizacji „Transportowe Biuro Pomocy", mgr inż. Łukasz Żmuda-Trzebiatowski (Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska)
Opis szczegółowy
Celem projektu jest udoskonalenie prototypu grywalizacji o nazwie „Transportowe Biuro Pomocy”, wprowadzonego na przedmiocie Informatyka na kierunku Transport na II semestrze stacjonarnych studiów I stopnia. Wprowadzenie systemu motywacyjnego budującego trwałe zaangażowanie studentów w proces uczenia się poprzez użycie elementów mechaniki i dynamiki gier podniosło zaangażowanie pewnej liczby osób uczestniczących na zajęciach, ale nie wszyscy zostali wciągnięci przez samą fabułę. W ramach niniejszego projektu planowane jest rozwinięcie prototypu grywalizacji. Zmienione zostaną częściowo mechanika i dynamika gry, aby odpowiadały lepiej aktualnym potrzebom studentów wskazanym w wynikach ankietyzacji przeprowadzonej po pierwszym roku od wdrożenia prototypu. „Transportowe Biuro Pomocy” zyska własną stronę internetową ze specjalnie przygotowaną grafiką, na której pojawiać się będą zlecenia, czyli zadania specjalne z otoczką fabularną, paski postępu (aktualna liczba zdobytych punktów w grze), bieżące informacje, spis nagród czy kasa biletowa, gdzie zdobyte punkty można wymienić na różne benefity. Wprowadzone pomoce wizualne mają na celu podniesienie jakości otoczki fabularnej grywalizacji oraz oddziaływać pozytywnie na studentów poprzez mocniejsze skojarzenia z grami komputerowymi, które są popularne wśród dzieci i młodzieży. Rekwizyty w postaci wydrukowanych biletów z benefitami, które należy „skasować” w kasowniku są dodatkową atrakcją i pomogą studentom bardziej polubić przedmiot, a przy tym przerwą rutynę edukacyjną.
- Flipped math – metoda odwróconej klasy, dr inż. Magdalena Łapińska (Centrum Matematyki)
Opis szczegółowy
Celem projektu jest przygotowywanie materiałów edukacyjnych w języku angielskim pozwalających na poprowadzenie zajęć z przedmiotu Mathematics 1 metodą odwróconej klasy. Pakiety dydaktyczne udostępnione zostaną na platformie eNauczanie i będą obejmować wybrane zagadnienia z Matematyki Elementarnej (Precalculus): funkcje i ich własności, wielomiany i funkcje wymierne, funkcje wykładnicze i logarytmiczne, funkcje trygonometryczne i cyklometryczne. Każdy student będzie mógł zapoznać się z danym pakietem w wybranym dla siebie czasie. Przed wykładem studenci otrzymają krótkie gry utrwalające omówione zagadnienia oraz wezmą w ankiecie w której wskażą z jakimi zagadnieniami mają problem. Na wykładzie skupimy się na wspólnym rozwiązaniu problemów i utrwalaniu pojęć. Wprowadzona innowacja ma wspierać studentów w zrozumieniu podstawowych zagadnień matematycznych niezależnie od kraju z którego pochodzą. Pozwala na samodzielne określenie jednostki czasowej jaka jest potrzebna na zrozumienie danego materiału. Prowadząc od wielu lat zajęcia z matematyki na kierunkach anglojęzycznych obserwuję ogromny problem z wiedzą z matematyki elementarnej. Studenci w zależności od kraju pochodzenia posiadają inne kompetencje matematyczne. Braki w wiedzy wpływają bardzo negatywnie na samopoczucie studentów.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!